السبت، 31 مارس 2007

I Just Want to Do This:





Just this... !


تحديث


أميرة.هذه هي الصورة التي كنت أود وضعها ..لكن استبدلتها بالأخرى فقط لانه سبق لي أن انزلتها في هذا البوست
على الأقل هذه دموعي كما أراها


هناك 38 تعليقًا:

أحمد يقول...

اممممممممممم

البوست بيقول أن فيه شىء مانعك من أنك تعملى كده

Amyra يقول...

العزيز مبرمج

فقط خانتني دموعي وأنا أعلم أنها ان جاءت فستغسل شوائبا ...أتمنى أن تأتي لتريحني

غير معرف يقول...

ياحبيبتى

Amyra يقول...

نبيذو صديقتي الروحية

:)

غير معرف يقول...

ايه ده بس يا دى!!!!!...احنا مش قلنا هنتجنن حبتين زي الدكتور ما قال...ولا هنرجع في كلامنا....مش كنا مبسوطين امبارح....مش هقلك متعيطيش...محدش بيقدر يمنع نفسه من العياط..ولا هقلك وقفي عياط عشان هو مش زرار.....انا اللي هقلهولك بجد...انك تفكر..اللي بتعيطي عليه ده حاجه تستاهل ولا لا....ياما الواحد عيط على حاجات متستهالش...ولو لقيتيها متستهالش..يبقى خساه فيهادموعك..ولو كانت تستاهل...ف وانتي بعيطي...قولي لنفسك انك هتعيطي كتييير دلوقتي...بس ديه اخر مره هتعيطي فيها...الم كبير مره واحده..احسن من عذاب متقطع يدوم..جوه قلب حزين مكلوم.........

Amyra يقول...

ارتعاشات

ههههه....والله ربنا يجازيك قدرت تضحكني ...اه الدكتور قال وعملت زي ما الدكتور قال و الظاهر منفعش
المشكلة اني مش حعيط على حد او حاجة انا بس مخنوقة ...روحي مخنوقة من جسمي كلو ومن كل حاجة ...عايزة اعيط عشان اخرج هرمون معرفش اسمو ايه بتاع القلق
مش انت دكتور....فكرني اسمو ايه؟

:)

غير معرف يقول...

هورمون الادرينالين يا بنتي...و تعيشي و تطلعي ولو طلع كتير شيليه في التلاجه...و ابقي رشّي منه على الأكل..:P

Amyra يقول...

ارتعاشات

وانت بضحك فيه مش حتطلع حاجة...لا بس
مش ادرينالين وبس في هرمونات ثانية و توكسينس

don't care; i'll add salt on my dinner!

;)

الأرمـوطــي يقول...

لو مقدرتش تضحك مدمعش ومتبكيش لو مفضلش معاك غير قلبك اوعى تخاف مش هتموت هتعيش وان سالوك الناس عن ضى ليه فى عيونك مبيلمعش متخبيش قلهم العيب مش فيا ده العيب فى الضى وانا مش عاشق ضلمه ولا زعلت الضى مسير الضى لوحدة هيلمع مسير الضحك لوحدة هيطلع ميدمعش ولا يبكيش

Amyra يقول...

الارموطي

كلام جمييييييييييل
ما شاء الله عليك

تحياتي

حائر في دنيا الله يقول...

ندى
اذرفي دموعك فوق الزمن، فتغسليه وتغسلي نفوسك
فيصفى لك ونصفي له

لن أقول لك الدنيا جميلة، ودموعنا عزيزة ولكن أقول لك دموعنا منا فلا تذرفيها على شيء لا يستحق
ولا تعطيها دون وجه حق

مع تحياتي

FrEe.PhArAoH يقول...

اه
وانا كمااااان

بس محدش هيعرف

انا واثق

lastknight يقول...

احيانا نحتاج لبكائنا .. يشفينا و يغسل بعض الهموم .. أبكى .. لو ماعرفتيش تعالى القاهره انضمى لمجموعة العيوطه الشهيره .. طبعا عارفاها .. هاهاهاه
ياستى ,, ماحدش واخد منها حاجه

Amyra يقول...

العزيز حائر

لا تسمي تعليقي عندك اطراءا....تلك حقيقة فكلماتك دائما منتقاة

مرورك ذائما يسعدني...اشكرك عليه

تحياتي

Amyra يقول...

free .pharoh

صعب ان تخوننا دموعنا...ولا انا حد من اللي حوالية عارف

تحياتي

Amyra يقول...

lastknight

ليست المشكلة في البكاء يا فارس..المشكلة في الدموع التي لا تأتي

بالنسبة لمصر و بالتحديد القاهرة...ان شاء الله مش حجي الا لما حخلص الرسالة والا راحت عليكي يا رسالة
:)
وأظن ان الرسالة هي التي تصيبني بهذا الاختناق

تحياتي

Dr. Tantawy يقول...

مفيش حد يستاهل :) بجد
و مفيش حاجه تستاهل برضه

بس .. الدموع حلوه .. و الاحساس بالضعف فيه قوه .. بيفكرك انك مش قويه لوحدك و انك محتاجه حد حوليك .. حد قوي بجد .. ساعتها .. هتعرفي انه الحد او الحاجه اللي عايزه تعيطي عشانها ميستاهلش او متستاهلش لانه مكنش جنبك و انتي ضعيفه

حد فاهم حاجه :)

Amyra يقول...

طنطاوي

ههههههههه ححاول أفهم...بس حقولك...معظم المشاركين في البوست ده افتكرو اني عايزة اعيط على حد..وانا بس مخنوقة ..ممكن الربيع
؟؟

yes it can be Spring???!!!

تحياتي طنطاوي ...شكرا على كلماتك ودايما منورني ....

Unknown يقول...

ماعجبتنيش الصورة

دمُوعنا شفافة
كريستالية
بالرغم من كل المساحيق

Amyra يقول...

المشكلة يا أميرة ...لما تحطي المساحيق على وجهك ...ودموعك تخونك
ولا أقولك يا أميرة ..انا بكائي يشبه بكاء الاطفال...حغيرها عشان اوريك ازاي أبكي بجد

tota يقول...

ندى
ربما الدموع تأبى النزول على مرأى ومسمع الاخرين
ربما على وسادتك ومع نفسك ستنهمر ودعيها فهى تغسل كثير

Amyra يقول...

توتة
عند كتابة اخر بوست ...استطعت البكاء...والحمد لله ذلك ساعدني
صدقتي يا توتة..أنا احب الدموع لأنها تغسل...لكني لا احبه أن اذرفها أمام الناس ولا أحب أن تخونني فلا تنزل

توتة أنا بانتظار بوستات جديدة...اظنك أخذت مساحة للتفكير

تحياتي اليكي

Unknown يقول...

آه يا ندى

في عينيها سؤال واحد بسيط

ليـــه ؟
أنا كمان نفسي أعرف
ليــــه ؟

ليه يا ندى ؟

Amyra يقول...

اميرة

مفيش جواب واحد بس هي حالة.انتي عارفة لما قلبك ينقبض و يجيك دوار ....لما تحسي انك تعبتي خالص ...تعبتي تكوني زي الناس و تعبتي تكوني غير الناس...لما تحسي انك مخنوقة و محاصرة من كلو ...حتى البلوج ده..احنا فيه دمى وفيه اللي بيتابع كل اللي بنقولو

حتى قضية الدستور مع انها متخصش بلدي بس زادت في احباطي

كلو على بعضو يا أميرة مش ماشي
الناس بقت وسخة اوي يا أميرة ............

Unknown يقول...

ندي

ليـــه ؟
هو ده السؤال
ليه ده بيحصل ؟؟

ندى

أنا كُنت واقفة على الحافة
على الخط اللى مش عارفة أسميّه إيه
وإمبارح بدأت أتحرك
للخلف
باعترفلك
باتحرك لوّرا وبارجع بضهري
مش بالزمن
لأ على الأرض
باخد خطوات للخلف
لا عارفة أفهم ولا عارفة مافهمش
ممكن يبقى لسه فيه أي إحتمال لأي حاجة
بس اللي بيحصل دلوقتي في كل حاجة
محتاج رد فعل خارج حدود إستطاعتي

hosnysoliman يقول...

ندى
فى كثير من الاحيان الان احس ان الاحزان وكثرتها انستنا الاحساس بالافراح..وكثرة احزان القلوب كثيرا ما تجفف منبع الدموع..دمع انسانه مثلك غالى..فاءذا خانك ولم تجديه فاعلمى انه قد علم ما يجب ان يذرف عليه فلا تحزنى فكل حزن مصيره الى زوال بحكمة الايام

غير معرف يقول...

جميل اوي البوست الأخير يا ندى..حاسس جواكي صراخ او على الأقل استياء من حاجات كتير....و كلنا كده و الله و يا رب يصلح الأحوال....
كمان بالنسبه ل الصروه اللي بتعيط...و الله حرام كده بجد...بجد صعبانه عليا..بس انا نصيحه و الله من مجرب..بلا تربطي حزنك و دموعك بصور معينه والله ده بيزود الألم اوي...
مبروك البلوج الفرنصاوي..:):):)...زي الحصاوي كده...انا مفهمتش حاجه بس اكيد حلو...طب ما تبقي تسيبي بوست شرح هنا..:)...او املي كاتالوج..:):)

هدى يقول...

انا اول مرة ادخل عندك

وصور الدموع استفزتني

يمكن عشان انا زيك دلوقت في حالة خصام مع الدموع

او الدموع هي اللي زهقت مني وسابتني ومشيت

مع اني محتاجها

عشان اتأكد اني لسه فيا حاجة بتحس وبتتألم

مدونتك جميلة

تحياتي

Amyra يقول...

Amira

أفهمك عزيزتي.احنا بشر أميرة....كلامك هو اللي يعبر عن الحالة الدائمة
لا عارفة أفهم ولا عارفة مافهمش
فقط في بعض الاحيان ـتاتي نقطة أخيرة تجعل الكأس يفيض ..لكنه قد امتلأ من زمن

حتقومي و حنقوم....حقولك حاجة ومتضحكيش.انا دايما اقول اليوميين اللي باقيين من عمري عايزة اعيشهم
متقوليش عندي سبعة وعشرين انا خلاص تقريبا ثمانية و عشرين ومفيش حد ضامن عمرو..ألحق نفسي قبل مالدم كلو يتحرق

تفتكري حعرف؟

ما علينا حنحاول ...والدنيا كدة حالة على حالة

ابتسمي يا أميرة

:)
مع اني عارفة انو ملكيش نفس
.

Amyra يقول...

العزيز الأستاذ حسني

حضرتك صاحب الكلام الغالي

فكل حزن مصيره الى زوال بحكمة الايام

أشكرك أستاذي على المتابعة وعلى الكلمات الجميلة

تحياتي اليك

Amyra يقول...

ارتعاشات

أشكرك بجد ارتعاشات انت دايما تقدر تضحكني...بالنسبة للبوست الأخير بس انا غلقت التعليقات عشان مفيش مزايدة على حب الوطن.... كان كلام مؤلم قلتو وزي انت ما قلت صرخة...وأهو كل أوطاننا غرقانة في الهموم

ربنا يصلح أحوالنا يا رب

الله يبارك فيك ..متحاول تجيب قاموس ترجمة و تقلي فهمت ايه؟
;)

تحياتي اليك
:)

Amyra يقول...

هدى

أهلا بك هدى

تخوننا كلنا دموعونا لا أدري لماذا؟؟

مرحبا بك مجددا هدى وشكرا على رأيك و حضورك

تحياتي اليك

bentfalestine يقول...

اول مره بزور مدونتك الجميله و الرقيقة الصافيه كصفاء دموعك ..اشارككي بشئئين الاسم و البكاء..حالت كثيرة بكون تفسي ابكي مثل ما بيكون نفسي اضحك مرات بدون سبب مقنع على الاقل للناس حوالي السبب بكون مقنع الي ع الاقل ..و اشارككي الراي انه مش شرط اكون ابكي و ابكي بحرقه و الم ع انسان او شيء اكثر ما انها بتكون رغبه ..اول ما فتحت عيني و بديت افهم بتذكر جملة لنزار قباني ان بعض النساء وجوهها جميلة و لكنها اجمل بالدموع ااشي هيك بهاد المعنى الكلمات اكيد مش دقيقة حسيت انه الدموع مهما كانت مؤلمه و مفرحه هي مصدر جمال و الي فهمته انها بتكون مصدر ضعف ..
كثير مرات الي بكون مخنوقه او تحديدا قليلة المرات الي ما بكون فيها مخنوقه سواء من وضع البلد الي انا بشوفه بيموت قدامي او ع الناس الي بديت احس اني غريبة عنها... كلماتك فتحت في جروح خيتي و الصورة الي حطيتيها زادت جروحي الما
تحياتي .. و اعذراي تطفلي الدائم


ندى

Amyra يقول...

الجميلة ندى الفلسطينية

لا يمكنك أن تتصوري مدى سعادتي بزيارتك...عزيزتي نحن شعوب الحروب ندرك ماذا هي الحروب..أتذكر انه في عز الازمة اصرت ماجدة الرومي على زيارة بلدي وكتبت وصية في حال موتها على أراضيننا ..وكانت في غاية التأثر وهي تغني وكذا الشأن بالنسبة لكاظم الساهر سمعته وهو يقول هذا اليوم من أجمل ايام حياتي..فكلاهما يعلمان ماذا هي الحرب والدم والخوف ...سنوات مرت علينا لن أنساها واتعجب كيف يستطيع الكثيرون من أبناء شعبي تناسيها...أما أنتم يا عزيزتي فيد الرحمن ترعاكم
جميلة جدا لهجتك ...هي نسمات رقيقة...ارى أن شعوبنا العربية تجمعها الهموم يا عزيزتي

اسفة ان كنت قد فتحت جروحا...و لا تسمي تواجدك تطفلا بالعكس كنت أود ان يكون عالم التدوين مساحة لنتعرف بها على أفكارنا كشعوب عربية مختلفة...وان لا نحصر النقاش في دائرة وطنية فحسب مع اننا كلنا نعشق أوطاننا


شرفتيني فعلا وأتمنى دوام التواصل

تحياتي

-_- يقول...

دموعك ادمعتنى معك يا بنت الجزائر

:(((

Amyra يقول...

شرم

أشكر لك شعورك الجميل شرم...أنا دائما أتابع مدونتك حتى وان كنت لا أعلق
كما قالت ندى الفلسطنية كلنا اخوة في الغم والهم لكن الظاهر ان المدونين فقط الذين لهم تلك الرؤيا
يا رب يصلح أحوال شعوبنا كلها يا رب

تحياتي اليك

Ahmed Rashwan يقول...

Do it
and Do it more and more
Do what u ever want to do

Amyra يقول...

film69

For me tears are the delivery like a way to find peace, crying seems like a purgation for all what can hurt me
It’s a frustration when you find your self unable to do it

Thx for your words