الثلاثاء، 19 جوان 2007

نظرة





يخبرني العدّاد أنها التدوينة المائة لشخص مثلي أنا ....يهوى الأعداد الزوجية..... مع أن المئة00 تخيف لا أدري لماذا؟


لكل حكاية
تحديث



الحكاية الأولى

لماذا أخاف الى هذه الدرجة من الكثير من الأشياء
احساس غريب يتناقض مع قوتي التي تكاد تكون أسطورية عند البعض





الحكاية الثانية

أنا انسان ملول جدااا ...كثيرا ما أختنق عندما أضطر للمسايرة...و أظنها مواقف تحصل غالبا معي



الحكاية الثالثة

لست مصلحة اجتماعية . ولا خبيرة نفسية......و لست من تمنح صكوك الغفران....و ليس لي ال
Open Mind

الذي يتمسح به الكثيرون من أصدقائي

و سئمت من شكاوي الناس

ضاق صدري





الحكاية الرابعة

الغريب أنه.... لا يزال يروادني احساس بأنه سيحصل
شيىء جديد


:)

.
.
.

الحكاية الخامسة

صعب أن يقنعني شخص بشيء لاني أشم اللامنطق سريعا فانفر ....لكن من السهل أن يحبطني أحد بينما أمتلك قدرة تأثيرية اقناعية و أظنها ايجابية على الغير

اكتشفت أن الكثير من صفاتي *الناذرة*؟؟؟؟؟ ماهي الى تعبير من عقلي الباطن عن احساس بالذنب اتجاه كل شيىء و اتجاه نفسي

أنا أتخلص منه تدريجيا
ربما يمنحني ذلك شعورا أنانيا لكنه مريح وواقعي

اغتيال اليوتوبيا...وهدم المدينة الفاضلة




الحكاية السادسة

عندي حساسية عااالية من الكذب و الامنطق و من كل من لا يحترم خصوصيتي

لست منزهة من تلك الصفات لكنني اذا ما انتهكت خصوصية شخص ما و أرسل الي انذاراا فهمته و تراجعت.......اما الكذب فعلى الأقل اعمل جاهدا على الا أكذب على نفسي


.
.
.






هناك 36 تعليقًا:

Dr.TANTAWY يقول...

الحمدلله اني لسه عايش عشان اشوف تدوينتك الـ100 :) مبروووووك

الحكايه الأولى .. الخوف احساس رائع لو فهمتي معناه .. لأن لولا الخوف مكناش هنحس بقوتنا .. و جرءتنا .. ولا إيه رأيك

الحكايه التانيه .. كلنا هذا الرجل ههههه اعاننا الله على النقاشات و المسايرات

الحكايه الثالثه ..كده ازعل منك اوي :) صحيح احيانا ممكن تكون الشكاوى ممله و سخيفه و صغيره جدا لكي تكون مشكله .. لكن احساسك بوجودك ظهر لاصدقاءك وقت الضيق يمنحك بعض الرضا عن النفس .. ولا إيه برضه ؟

الحكايه الرابعه .. ربنا يستر هههههه

altwati يقول...

كل الأشياء الكبيرة ليست جميلة وكذلك الكثيرة حتى الجمال ذاته إذا تحول إلى مطلق ينسرب من بين أصابعنا القابضة دائما على ما نريد وما لا نريد يصبح جحيما
أماالخوف فينبع من عدم السيطرةعلى الأشياء لاحظي مدى اهتمامنا بالنبتة الصغيرة وخوفنا عليها
لكنها عندما تصبح شجرة فيجب علينا أن نقلمها لنبقي على محدوديتها في ملكيتنا
أما بالنسبة للملل والقوة فها خصمان
وأخيرا
الحياة في حد ذاتها
هي انتظار دائم لكارثة

أتمنى ألا تحل

تحياتي

محض روح يقول...

كنت شايفه نفسي في الحكايه الثانيه اوي
من اول مره قريتها
.....
كتير بنحاول نحط خطوط عريضه لكل حاجه حولينا
خط للصدق وخط للصراحه
والنفاق والكدب
بنحاول مانعديش اي حد فيهم

بس تعرفي كتير بحسه صعب
اننا منعديهمش

اصعب حاجه اننا مانكدبش على نفسنا
لو حسنا اننا جنحنا عن اي خط فيهم
الصراحه مع الناس اسهل كتير اوي
من الصراحه مع النفس

تحياتي ياجميل

husam shady يقول...

جميل تقسيم الأوتار والعزف عليها
عقبال التدوينه الألف بعد المليون

Diyaa' يقول...

مبروك وعقبال ال 100 ألف بوست وتنزليهم في كتاب وتاخدي عليه نوبل في التدوين وخصوصاً في السيرش علي الصور ...يا بختك معاكي فرنساوي بيساعد في السيرش صح ؟ :))
و أخر امتحان عملت فيه زي أي امتحان وربنا يقدم اللي فيه الخير ومتشكر لسؤالك
النتيجة هتتأخر لأن هيا دي هوايتهم
أشوفك علي خير
وهبقي أقرا الحكاياتا بكرا لو ليا عمر لأني حاسس إن البوست عايز متابعة لما سبق

Diala يقول...

كل عام و هي متألقة كما نراها

دمت بخير

linda يقول...

رائعة كالعادة


تحياتي

هدى يقول...

صديقتي الجميلة ندى

عقبال التدونية الالف

وما تحرميناش ابدا منك

مع كل حكاية ..بقيت عايزة اقول وانا كمان

اللي مش وانا كمان

هي قدرتك المذهلة على الكتابة بالاحساس دا وبالعفوية والبساطة دي

عن اشياء تبدو بالنسبة ليا غير محددة المعالم

كل المحبة

Reemo يقول...

أول مره ابقى مش عارفه اعلق اقولك ايه
بس فى احساس بالذنب مش عارفه ليه
على العموم كل مائه تدوينه وانتى طيبه
محبتى

حائر في دنيا الله يقول...

الكذب
ما اغباه من شعور حين نكتشه فيمن نحب، فتتحول الثقة الي ذرات من تراب تصيب أعيننا بدمعات

مع تحياتي وتهنئتي بموضوعك المئوي وعقبال الألفية

هي يقول...

مئة
كم من السهل لفظ الكلمة او كتابتها
مئة
فيها المئات من الانفعالات و المشاعر و الحزن و الخيبة و الحلم و الفرح
المئة هذه مئتك
المئة هذه انت التي كانت
عقبال المئة التي ستكونين
مودتي ندى

Amyra يقول...

طنطااااااااااااااااوي

أهلا بالعودة

الله يبارك فيك يا دكتور
:))))))))

بالنسبة للحكاية الأولى طبعا كلامك صح لكن لو كان بقدر في حالتي هو مش بقدر
و
Every excess becomes a vice

الحكاية الثانية
:D
طب الحمد لله


الحكاية الثالثة

أنا معاك ....صحيح انو يمنح شعور بالرضا و صحيح اني سعيدة اني كنت و لازلت محل ثقة اصدقائي لكن زمان كان يحكولي على مصايب و يرتاحو و أنا افضل شايلة و دلوقتي الو انا متخناقة مع جوزي ...الو انا متخانقة مع حماتي...الو و كلام بالساعات

مش عارفة حاسة ان التدوينة دي حتخسرني صداقاات
;)))))

لكن فعلا ضاق صدررررررررررري

الحكاية الرابعة: دعوااااااتك


يبقى خلاص مش زعلان ؟؟؟؟

Amyra يقول...

التواتي

أصبت للعلم أنا لا أحب التعبيرات الكبيرة على المشاعر أراها تفقد جمالها ..أحب التعبيرات البسيطة الصادقة....ربما أرى ف ال
show

تباهيا و رياءا و كذبا و في الاخر مشاعر مؤقتة


اوافقك نسبييا على مسألة الخوف و مع هذا اوافقك كليا على جزئية السيطرة على الاشياء

لماذا كارثة ؟؟؟ بالعكس أنا متفائلة

شكرا على الاضافة

تحياتي لك

Amyra يقول...

محض الروح

أهلا بك

انه الملل

بالنسبة للصدق فعجبني جداا تعبيرك...هي خطوط عريضة و يجب أن تكون كذلك كلما ضيّق الانسان على نفسه هرب الى مناطق ألعن

أما الصدق مع النفس فذلك لتحسينها ...احاول تسمية الاشياء بأسمائها....عندما اوجه نفسي ساعات كثيرة اتعامل معها كأني اكلم شخصا اخر...ربما المرآة تعكس صورة غير جميلة لكنها حقيقية


عارفة في هذه الدنيا يجب ان نتعلم أن نتصالح مع أنفسنا و مع أمهاتنا و مع الله
في منظوري هنا يكمن معنى السعادة


انتي اللي جميلة يا محض الروح


مرحبا بك دوما
:)

Amyra يقول...

حسام

أهلا بك

ينقص الكثير من الأوتار حتى يعزف عودي لكنه تأوه فتركته يدندن بعض النوتات

ان شاء الله....أشكرك على ذوقك

اعجبتني كثيرا مدونتك

تحيات

Amyra يقول...

ضياء

الله يبارك فيك..اوك ان شاء الله ...تفتكر حيبقى التدوين عامل ايه بعد سنوات..متهيألي تكون تتكلم في الشارع تلاقي كلامك منشور في مدونتك
;))))))))

اها .. انكل فرانكو بيساعد جداا
:)))))))))


بالنسبة للامتحانات ... ان شاء الله خير


سلامات

Amyra يقول...

ديالا

كل عام و هي تلتقي ناس حلويين
(:

مرسي على ذوقك

دمتي بالف خير

:)

Amyra يقول...

Linda

الجمال في عيون من يراه

اشكرك يا صديقتي

دمتي بسلام

Amyra يقول...

هدى


مرسي يا جميلة انتي ...ان شاء الله نبقى كلنا هنا و متجيناش افكار شريرة
(((((;

وانتي كمان؟

ما انا بقول انك صحبتي
(((:
حتعرفي يا هدى....الكلمات جات مع التدريب...و أنا لا أتوقف على التدريب

وأنا كمان.....مش كل المعالم عندي محددة لكني لا زلت أبحث


كل الود و يارب تكوني أحسن
:)

Amyra يقول...

ريمووو

اولا قبل ما أنسى من الصدفة ان تعليقك جا بعد تعليق هدى لأني شايفة انكم تشبهو بعض جدااا..او على الأقل هذا تصوري

احساس بالذنب؟ عندي و لا عندك؟

و لا أقولك أنا..عندنا احنا ال2

:D

و انتي طيبة يا جميلة

محبتي

Amyra يقول...

حائر

هو كذلك ...أظننا نفتقر الى فن المصراحة بينما نتفوه سريعا بكلمات الود

فتجد من يحبك يكذب عليك عوض أن يخبرك ببساطة مثلا أنه مشغول

لا ادري ربما هذا راجع الى أننا عاطفيون جداا و أيضا لا نتقن احترام الخصوصية

الكذب يفسد كل ما هو جميل


أشكرك على التهنئة ...دمت دائما كما أنت بذلك الوضوح و تلك الصراحة في الكتابة


تحياتي

Amyra يقول...

رات

عارفة يا رات ...من الاشياء التي أعتز بها عنوان مدونتي....أظنه يشبهني جدااا

سأكون ان شاء الله متلونة أكثر في المئوية المقبلة
(;

لا أدري

احساااااااس

كل الود

سندباد يقول...

مئة بوست بمائة فكرة بكتير من التعليقات بكتير من الخبرات
قد ايه التدوين شئ جميل والاجمل اننا نستفاد منه
تحياتي

أحمد يقول...

اااااااااااسف على التأخير ,

عارفة , كأنى استنشقت المدونة بتاعتك كلها فى تدوينة واحدة , أو كأنى حلقت فوق أرضها

من أجمل الصفات بجد (وأصعبها) الصدق مع النفس وعدم الكذب عليها , بيبقى طريق سريع أوى للراحة .. صدق مع النفس == راحة وتطوير .. راحة من دائرة التفكير المغلقة وتطوير للذات

أما انتهاك الخصوصية فمعضلة .. أنا أكتر شىء بيضايقنى أنا كمان موضوع انتهاك الخصوصية , الفضول شىء ممل بجد .. كتير أوى الناس بتتجاهل الحدود المرسومة الواضحة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مبرووووووووووووووك يا ندى

الله انا فرحانلك والله اوى مش عارف لية بس فرحان انا

اخيرا الهام جت احمدك يارب

نعلق بقى
--------------------------------

المائة تخيف لانها تحمل شخص مثلك هما بان

ما يكتبة يجب ان يكون فى مستوى افضل المائة على الاقل

الحكاية الاولى
نخاف لاننا بشر قريت الاحاسيس بس لكى نكون اسطوريين يجب ان نكون بشر نخاف وننكسر وننتصر وننهزم,,,

الحكاية الثانية .
هيا تحصل للعارفين فقط اتعلمين عندما تصبح الحياة فيلم مكرر يعاد للمرة الاف

لا يوجد ما تفعلينه الا ان تصيرى ملولة

لكنك لستى ملولة وساخبرك لماذا ..لان لو جذبك الكتاب ستقرائينها ولو لفت نظرك الطريق فستكملية

الحكاية الثالثة

الله لية كدة بس يا صديقتى بس مالهم الاخوة بتوع علم النفس دول طيبين والنعمة ان ضاق صدرك فكبرى عقلك
فاحزان البشر مهمة ولكن احزانك انتى اهم ..


الحكاية الرابعة
ليس غريب ربما فى الافق شئ جديد سيحدث فقط انتظرى...:)

الحكاية الخامسة

اليوتوبيا اغتيلت منذ قتل قابيل هابيل فلا داعى لان نحلم كثيرا وهدم المدينة الفاضلة حدث بايديدنا وتحت سمعناوقفلنا ضمائرنا لكى لا تحرقنا بالدخان

الحكاية السادسة
انا اقدر ان اتعامل معة غالبا واعلم انك كذالك ايضاء ومن يحترم خصوصياتك لا يستحق ان يدخل الى حياتك المهم هنا ان تتلقى الانذار بصدر رحب ...
وان تعلمى ان بداية السقوط هوا ان تكذبى علي ندى...

الحكاية السابعة ...(لم تكتب)
اشعر كثيرا ان بداخلى طفل جميل يرى البشر على طبيعتهم ترى هل ذالك عيب لا اظن.....

تحياتى يا صديقتى التى ترانى مجاملا دائما

إنسان || Human يقول...

ألف مبروك على التدوينة المئة وعقبال الألف ان شاء الله..ان بالفعل في تلك التدوينة أشعر انه إحساس عام لا اعلم لماذا ..فكثير من تلك الكلمات تتطابق معي

بياترتس يقول...

البلوج رقيق ياندى
بس بدام انتى مبتحبيش حد يجى جنب خصوصياتك
فطبعا مش هاعرف ارد على الخصوصيات السته دول
هههههههههههه
بس هقولك ربنا يوفقك

Amyra يقول...

سندباد

التدوين أنا شيفاه حرية لشخص مثلي يهوى الحرية

عندك حق لولا التدوين لما تقاطعت كلماتنا مع الكثير ممن أحببنا و احترمنا

تحياتي لك
:)

Amyra يقول...

أحمد

اها انا كنت ابتديت اقول أحمد مخاصم مدونتي
;)

عارف يا صديقي اليوجا الحكايات لم تخلص لكني ابتدأت اشعر بارهاق عوض الاسترخاء و أنا أكتبها فتركتها لعلها تظهر هادئةفي تدوينات موالية

شووور لكن فقط الميزان ساعات الصدق مع النفس يتحول الى جلد الذات ...المهم النية و تحديد الاهداف

مستنيةالتدوينات الجديدة

استنشاق
زفير و تحلييييييييييييييق


(:

سلام

Amyra يقول...

الغزالي

أنا حاسة انك حتعملي تحليل نفسي

:D

الله يبارك فيك ...مش عارف ليه فرحان؟...حقولك أنا...انت في مود فرح فأي حاجة اجابية حتشوفها او حتقابلها حتفرح بيها

مش كدة؟؟؟

اخيرا الحمد لله...ساعات بيجي بس حد يقطعو فمعرفشي ارجعلو ثاني

بالنسبة للملل...يعني انا تقريبا دايما مش مع الناس بروحي لأن روحي تتخنق فتهرب
:(

مش بحب دايما الهرب ده على فكرة بس نفسي جبااارة...يلا ربنا يقدرني عليها



فاحزان البشر مهمة ولكن احزانك انتى اهم ..

عجبتني...... كمان حياة الناس مهمة لكن حياتي هي الاهم
;)

ممكن يا سيادة المحلل طويلا كنت بشعر بالذنب على كل حاجة حلوة فحياتي و كنت بتعب من الاحقاد وممكن انسانيتي الزايدة كانت فعلااااا تكفير عن ذلك الشعور

أنا بتصالح مع كل ده...و الفضل للمولى


أشكرك ياصديقي

عارف كلامك خذني الى منطقة ثانية ...أحاسيسي البدائية من ألم و سعادة ملتصقة بشدة في الطفل الذي يسكنني

على مدار التدوينات حفهم أكثر

انت مجامل؟؟

مين قال كدة؟

:P

دمت دايما بخير
محمد

:)

Amyra يقول...

Human

اهلا بك

أشكرك ..ان شاء الله....جميل هو الشعور العام...عادة أسعد لما تعبر كلمات شخص ثان عما يجولني


مرحبا بك دوما

Amyra يقول...

بياتريس

أهلا بك

اسمك جميل كأنه يطل من تلك الروايات التي كنت أقرؤها بشغف

مرسي ليكي

:)
lol
لا اتفضلي ما أنا فاتحة التعليقات

ها...أنا سمعاكي؟

امين و يوفقك يا جميلة و يوفق كل عبادو

:)

Amyra يقول...

بياترتس

اسفة غلطت في الاسم و مع هذا الاسم حلو
:)

قبل الطوفان يقول...

تهنئة من القلب لصديقة تتذوق الكلمات وتبحر في معانيها

ومن يعرف..يضيء قلبه وتشف روحه

Amyra يقول...

دكتور ياسر

جزيل الشكر على التهنئة ... قلمك من بين الاقلام التي توحي لي بتلك الأسفار
غريب و جميل أن يكون القلم أنيقا من غير تكلّف

دام صاحبه بخير

تحيات

*,*AMY LEE*.* يقول...

الحلقه الي فيها احساس ان حاجه جديده هتحصل
بتسيطر عليا كتير جدا

مع ان ممكن يمر شهور
ويمي روتين عادي
بس بيكون برده الاحساس ده عندي
مش عارهف ليه