الاثنين، 9 أفريل 2007

مارسيل .. يحكي عن السيرة الموسيقية أو سيرة شرق*الجزء الثاني*


بقية الاجزاء من برنامج بلا حدود على قناة الجزيرة
الحفل كان اقتراح من قناة الجزيرة بمناسبة مرور عشر سنوات على البث

الجزء الثاني

أحمد منصور: المشاهدون يتعذبون أنا قاعد اتغزل بالضيف على غير العادة ....دايما بضرب صواريخ ..بس ماذا أفعل يعني لا أستطيع الا أن أفعل هذا معك

مارسيل يقول:السلام: ممكن يجي من الحب
الحب صعب و كثير بيكلف...ممكن هي كلمة نسيناها ..مع ان العرب اشتهرو فيها كثير ..غنولها ....كتبولها شعر ..كتبولها قصايد
الصمت: أول مرة سمعت الصمت كان بليل الصحراء
الصوت: الصوت أجمل الة موسيقية
حبيت بلش بالعراق بالشرق (الحفل الموسيقي)
حبيت ان تكون الصرخة تبدىء من هناك


الجزء الثالث

مقاطع مختارة من الحفل من بينها قطر الندى (حلب) سوريا


الجزء الرابع

الأندلس و تركيا في موسيقى...في الاندلس زرياب أسس أول معهد موسيقي في العالم...ملوك أوروبا كانو بيقولو حنودي اولادنا عندكن منشان يجيبو النور ميشان يضوي الضلمة اللي عندنا.تصور ليك وين وصلنا ..
مفهوم الابداع..في شغلتين بيعذبوني...بس بلاقي جملة حلوة بحس بسعادة و بس جملة مقدرش اضوي عليها بحس كثير بتعاسة
اوع تصد ق أو أنا مارسيل خليفة اني قادر يلاقي منتج يعملو أعمال ...أكيد ما بدن لنا

الجزء الخامس (أجمل جزء) بالنسبة لي طبعا




لبنان و جنوب لبنان و فلسطين و أطفال قانا في موسيقى
افريقيا و الألم
عن السياسة و الثقافة:
...فاضل عندنا في هيدي المنطقة(يقصد الشرق):الثقافة يجب ان نحمي الثقافة واذا ما احمينا الثقافة ..هذا اخر جدار ..اذاسقط الجدار سقط كل شيىء و على الدنيا السواد


الجزء السادس

اخر الحفل



هناك 14 تعليقًا:

إبـراهيم ... يقول...

كنت كتبت لك : تسلم إيأأدك عل البوست ، والحاجات بتاعة مارسيل التحفـة دي

.
.
.
وتحيااااااتي يا ندى الجميــلة :)


وخلينا نشوووفـــك بقى

غير معرف يقول...

bardo 7elw ya nadoood..a7ayeky 3la zo2ek el gameeel

Amyra يقول...

ابراهيم

أهلا أهلا ..لكن ليه كتبت في الماضي؟؟؟

سعيدة انك بتحب مارسيل و ان البوست عجبك

ان شاء الله حجي بس الطيارة احيانا بتعمل تأخير

:)

تحياتي

Amyra يقول...

ارتعااااااااااش

حلو و يوجع والله...ازاي جوهرة كمارسيل ...لا زال يشقى عشان يلاقي منتج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتي رعوشة

мїяάЖάгїм ™ يقول...

Dear Nada
I came here today to announce infront of everybody that I owe you a lot...
As a matter of fact, after the misunderstanding that took place on my blod due to my last post, I read the comments & for a while I decided to delete the blog definetly & not to share my thoughts with everybody anymore. I'm aware that I have got a different mentality & culture in comparison with my peers in my society, but I noticed that some words I received are really totally off topic & somehow offensive.
Anyway, I've reflected upon my decision more than once & the result was the following: as long as there are persons who have mentalities like yours, it might be important to go on & keep trying to deliver my messagges, my thoughts & even my illusions.. this is what I've learnt from the western culture.
Thanks again dear Nada

Salam wa ra7ma from Cairo

bentfalestine يقول...

ندى الرائعه
كل ما غبت فتره عن مدونتك الجميله بجي بلاقي راح عني اشياء حلوة بس مشاغل ... الشغل و الدراسه و...بتخليني اقرا بدون ما اعلق بس اليوم كان صعب انه اشوف بوست عن مارسيل و ما اتطفل عليكي ..
مش حقول احلى الاصوات و اجمل اداء مش انا الي اعلق علي رائع بكل ما للكلمه من معنى بيكفي انك تسمعي شي بسيط حتى تسافري لمكان ما انتي حابه..

بتذكر ايام المدرسه قبل اكم من قرن يعني لما اعطيت مديرة المدرسة كاسيتت ما كان في سي دي لسه حكتلي انتي بتسمعي هااد ده كافر ده...بعرفش ايش... بعدين انتي يساريه انتي مش عارفه شو.؟؟ هاد كله بس لاني اعطيتها الشريط تحط اغنية منصب القامة امشي ..كيف لو حكتيلها اني بحب اسمع يا نسيم الريح من الشعر الصوفي و لا حكيتلها انا بقرا كتاب ل لينين كان ممكن تطردني؟؟؟

دمتي بسلام عذرا للاطاله

Amyra يقول...

Dear Karim

Thanks for these very nice words which I don’t deserve
I hope that you received my mail
I passed on your blog this evening and I read other comments……. you see it was just a question of time.
:)

As I said one day in one of my older post: Life is not a quit long river
Karim, never lose the faith in you, just do what u believe

Waiting for another interesting post

وعليكم السلام و رحمة الله

تحياتي

PS: Chico Polis
what does the title mean?
:D

Amyra يقول...

ندى الجميلة

أولا ارجو ألا تعتذري على شيىء يا عزيزتي ...و مسألة التعليق مسألة جانبية...أنا قرأت عدة مرات بوستك الاخير و لم أعلق

أما الاطالة التي تتكلمين عنها فصدقيني انا استمتع بتلك القراءة .اه المدرسات احكيلك حكايات مشابهة ..يا اختي للاسف هما الخوف و الجهل..أنا ايضا اعشق مارسيل منذ صغري ....وانا امشي ...و كنا صغيرين سمعتهما و انا عمري 12 سنة في شريط مشترك مع جوليا التي كانت تغني انذاك غابت شمس الحق و وين الملايين ....مع ان تصوري للقضايا انذاك كان سطحيا جدا ...و لو استعرضته عليكي الان ستضحكين

أهلا بك دايما ندى ....المدونة مدونتك
لكن عندي سؤال شوي هيدي التطفل ؟؟؟؟؟

أنا مفهمتوش...علىرأي جوليا انا مبفهم عربي؟؟؟

و دمتي في سلام يا ندى


تحياتي الخالصة ليكي و لأراضيكي ...

مُزمُز يقول...

متعرفيش الواحد يحملها على الجهاز بتاعه؟

بديعة أغنية حبيبي لجوليا

ذوقك حلو جدا الحقيقة

جوليا ذات صوت مريييييح أوي بصراحة

أنا بالمصادفة حاططلها برضه أغنية ما بتفهمني من نفس الشريط

Amyra يقول...

مزاميزو

أنا كمان هي بتريحنننننننننننني

مرسي معاذ انت اللي ذوقك حلو

أهو الموقع:ممكن تحمل من هنا
ٍhttp://arabic2.salmiya.net/songs/julia/


ولو عايز حاجة ثانية قولي
تحياتي

Unknown يقول...

ندى
إنتي كويسة ؟

Amyra يقول...

أمورة

الحمد لله

:)

مُزمُز يقول...

هو حصل خلط وأنا السبب فيه

أنا كان قصدي أسألك على شرق

إنما شريط جويلا بالطبع عندي

ده أنا مدمنه

Amyra يقول...

مزمز حصل خير

روح هنا
http://arabic2.salmiya.net/songs/marcel/ حتلاقي بعض القطع الموسيقية لكنها قصيرة....أنا عندي قطعة واحدة من سيرة شرق...سيبلي اميلك وأنا ابعثهالك

في ألبوم مداعبة حتلاقي موسيقى رائعة كمان