الاثنين، 2 أفريل 2007

Frustration


كنت أشاهد هذه الأمسية برنامجا تلفزيونيا فرنسيا يتابع رحلة أشخاص مع تخفيض الوزن..كلها حالات مختلفة رجالا ونساء....المهم هذه فقط..... مقدمة

في الحقيقة لاحظت منذ فترة أنني كلما شاهدت برنامجا على الرجيم سواء كان غربيا أو عربيا شعرت بالجوع وطيلة مدة المشاهدة يزداد إحساسي بالجوع...أتذكر أني في مرحلة ما كنت أتابع كل يوم جمعة برنامج ريجيم* ريجيم على قناة المحور و أظنني اكتسبت بضع كيلوغرامات طيلة فترة المشاهدة...ههههه.....الحمد لله أني انقطعت عن المتابعة.....وعدت الى وزني الطبيعي

لا ...لا..لا.. يا ارتعاشات ..أنا والله لا أعاني من زيادة وزن إطلاقا ...و المصيبة أنني غير مصابة بشراهة الأكل تلك...لا في الأفراح ولا في الأحزان

لكن رؤية برنامج من تلك النوعيات ...يحرك في خلايا عقلي رد فعل بافلوفي

هل أنا حالة خاصة أم انتم أيضا كذلك؟


;)


هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

يا بنتي بجولك سيبك من الفرنصاوي اللي لحس عجلك ده بدل ما تحصلي اختك هنادي....
و على فكره بجى العيب مش في البرنامج العيب في الفرنصاوي..هو اللي بيتخن.,..اه و الله ارطني كلمتين كده هتلقيكي تخنتي على طول...
:):):):):):)
انا اصلا و انا بقرا كنت بفكر هكتبلك كومنت اغلس عليكي...:)....بس لقيتك عامله حسابي..:):):):)
و عايز اقلك ان النهارده يوم عيد ميلاد لي..:"(.. :"( ...اول مرّه حد يجيب اسمي في توبيك.....اهيء اهيء....:(...انا دموعي بتنزل من ساعتها...ده انا مبصدقش لما الاقي كومنت القيكي فاكراني ببوست.........شكرا على وقفتك جنبي في محنتي البلوجيه..:):)
انا بصراحه مش عارف الاكل مش مرتبك ب مناسبه ممكن تبقى نفسي مفوحه و السلام كده....

lastknight يقول...

متهيألى كلنا كده .. عن نفسى أول ماشفت صورة البتاع اللى يدخل النار اللى انتى ناشراها فى أول البوست ده .. و قبل ما أكمل قرايه .. قمت جبت طبق رز بلبن و غطيته بالقشطه و العسل و قعدت أكل و انا باقرا كلامك عن الريجيم ... و بعدين أنا عاوز اقول حاجه مهمه .. الريجيم حرام .. أيوه .. الييجيم حرام ... هو مش اسمه الشيطان الرجيم ؟ طيب .. شوفى انتى بقى

мїяάЖάгїм ™ يقول...

ريجيم ايه بس!!!!!!
الصوره اللي انتي حطاها دي تموت من الجوع اي بني ادم

Amyra يقول...

lol

لا الفرنساوي ميتخنش واااااصل ..العكس ده بيخليك رقيق ونحيف و شيك
;)
شوفت انا بعمل حسابك قد ايه..انت عارف عشان ممكن انت الوحيد اللي بدخل عندو اليومين دول وبضحك من قلبي
مش الاكل...ولا حتى برامج الطبيخ هي اللي بتجوعني ....الظريف ان برامج الريجيم هي اللي بتجوعني

:)

Amyra يقول...

فارس

أنا حطيت الصورة مخصوص عشان اجوعكم

;)

لا انت طبيعي شفت اكل لذيذ ...نفسك هفت..لكن انا بشوف برنامج ريجيم اجوع؟؟؟؟؟؟؟؟
أه عندك حق الريجيم والله كرثة...بس التخن كمان كرثة

:)

Amyra يقول...

karim

قال الذئب لصاحبة القبعة الحمراء
:
طبعا طبعا عشان تاكلو و ثتخنو كلكم يا ولدي

:)

غير معرف يقول...

هههههههه اه ع الرجيم وما ادراكى ما الرجيم
وعلى كل برامج الرجيم يا اختى


حلوة حكاية الشيطان الرجيم دى يا فارس
;)

Amyra يقول...

الظاهر يا نبيذ انك من أتباع الريجيم
;)

فارس باشا بيفتي في حرمانية الريجيم ..أها...
فتوى مهمة أستاذي

tota يقول...

ندى
لا انت حالة خاصة جدا
معظم الاكلات الخاصة بالرجيم تسد النفس اساسا
مش فاهمة حالتك يا استاذة سببها ايه
بس كل واحد عنده حالة مختلفة
ساعات لما بقكر اعمل رجيم بيكون عندى رغبة عكسية فى تناول اكل حتى فى العادى لا اتناوله
يستمر الاحساس لفترة ثم تنعدم الرغبة تماما فى الاكل

لكن اغلب الوقت الحمد لله رب العالمين كل حاجة حولينا تسد النفس
نعمة يا رب
تحياتى

Amyra يقول...

توتة

لا مش الأكلات ...فكرة البرنامج انو يمنعك من حاجة..زي ميكون يخاطبني شخصيا و يقلي متكليش ..لا انا اقوم اكل...ده طبعا تشخيص شخصي لما يدور في عقلي الباطن...سمعت ان في مدون طبيب نفسي حروح استشيرو في حالتي المستعصية
:)
دلوقتي حنقلبها مثقفين
;)
انتي عارفة في طبيب استشاري في أمراض السمنة بينتاضل ضد الريجيمات بيقول ان كل واحد فينا عندو وزن بيلوجي لازم يحافض عليه وعامل برنامج جميل جدا عشان تعرفي نفسك انتي بتاكلي ازاي
he seems very intersting
المهم انا بحاول اترجمو من الفرنساوي للعربي ولما أخلص حبقى ابعثهولك ان شاء الله...على أمل اني أخلص

اه ...هو كل حاجة والحمد لله بتسد النفس..رب ضارة نافعة
أهو احنا من كثر الانباء السعيدة بنحافظ على الدايت

;)

تحياتي