السبت، 19 ماي 2007

مع... نفسي



لحظات


في مرات انكمش على ذاتي

اشعر في تلك اللحظات أني أصبحت جنينا في رحم أمه

تعجبني تلك الصورة

كنقطة محمية عن العالم

نقطة أغدو إليها

نقطة تتحدى الجاذبية

التقي مع نفسي في نقطة أفق ...نشوة صغيرة تنتابني للحظات .يواصل قلبي البحث عنها لكنه اعتاد الا يجدها

فتلك فقط لحظات مهداة او مسروقة

انزل سلالم بيتنا منعكفة

ثم اصعدها شامخة

هل هو رقص على السلالم؟

اتذكر كل تلك الأبواب التي فتحتها و التي أغلقتها

و التي لا اعرف إن كنت أغلقتها

و تبقى النوافذ بعضها ... مفتوح











اشتياق

اشتاق إلى كتبي بعد أن هجرتها

اشتاق إلى نفسي بعد أن قتلتها

اشتاق إلى أن احضن نفسي

اشتاق إلى أن اسعد كطفلة بسعادة الكبار







الطفلة

أشفق عليها من كل الألم التي عانت منه

أشفق عليها مني

في مرات كثيرة اتعب انا وهي

نتعب من تلك الوجوه

نتعب من ذاك الضجيج

نتعب من انين الكبار

تجرني من أسفل ثوبي

تخبرني انه آن الأوان ان نرحل

و انا أوصيها بفن المجاملة

أنصت الى المستمع و قدمايا تتبعانها فيدها صغيرة لكنها قوية

تذهب هي إلى آخرين ..تعجبني معالمها ..استمتع بها

في لحظات أخرى نتوحد في لقاء مع الأخر

انساها و تتناسني فكلانا مستمتع

لحظات قليلة في زمن عنيف

ربما ستكبر هي فنمشي سويا

او تعود جنينا يسكنني

جنين لا يكبر

لكنه دافئ مريح و مستريح

واجد نفسي أبكي مواكبة كل تلك التغيرات الحسية التي تتجاوب مع وجود جزء آخر متصل بي

لكني في لحظات كثيرة ....اكون فخورة







بتلك الطفلة






هناك 31 تعليقًا:

carol 2002 يقول...

إن إحساس و برائة و جمال المعانى
أعجبنى ,و أيضا تحليلك للفكره
إن كًلا منا بداخله تلك الطفله
تحياتى لكى و لتلك الطفله :)

غير معرف يقول...

Nada!!
es ke t en plein psychanalyse par hazard?? arriver a se reconcilier avec la petite, est un travail douloureux qu'on ne peut pas mener tjrs tt seul!
et bien si t arrivee al le faire toute seule, je te presente une double felicitation..

linda يقول...

لو نستطيع فقط العودة كأجنة لأستطاع الجميع العودة لتلك النشوة في غلاف محمي نشعر فيه بأمااااااان ودفء يحيطنا

أما عن تلك الطفلة التعبة والمرهقة من جرائك فسأنصحك بتهدئتها وحضنها بين الحين والأخر
فهي تحتاج هدوئك لتهدأ هي الأخرى وتحتاج لحضنك كأحتياجك انت لها

فكوني معها كي تكون هي معك

ستستمدين منها ماتعجزين انت عن عطائه


كلمات ولا اروع

تحية خاصة لك ياصديقتي

غير معرف يقول...

Merci pour votre commentaire Nada.

Même le votre est très beau, j'ai bien aimé vos écrits, il son fabuleux. Je vous souhaite une bonne continuation.

شكرا جزيلا لك و حظ سعيد

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ندى صديقتى العزيزة ...كيف حالك اولا

اتمنى ان تكونى بخير حال دائما ان شاء الله

اانا شغلت مرسيل خليفة من الافتكاسة الى على جنب دى علشان اقراء كلامك

وهوا بيقول انا يوسف يا اخى عجبتنى وبكتنى اوى يا ندى بجد يعنى حرام عليكى

هيا ملهاش لينك؟ انا دايخ على لينك ليها
المهم نرجع بقى للموضوع

عارفة اية احلى ما فى الحياة...!!

صح بالظبط هيا دى اللحظات التى تقضيها مع نفسك فقط انتى وهيا
عندما تنكمشين وتصيرين جنينا بحق

التقي مع نفسي في نقطة أفق ...نشوة صغيرة تنتابني للحظات .يواصل قلبي البحث عنها لكنه اعتاد الا يجدها

فتلك فقط لحظات مهداة او مسروقة

-------------------------
انزل سلالم بيتنا منعكفة

ثم اصعدها شامخة

هل هو رقص على السلالم؟

------------------

اعتقد انة اعلى من ذالك فلنعتبرها ولادة مؤقتة

-------------------------
اتذكر كل تلك الأبواب التي فتحتها و التي أغلقتها

و التي لا اعرف إن كنت أغلقتها

و تبقى النوافذ بعضها ... مفتوح

---------------------
قلتها مرة لصديق قديم انا تركت حياتى القديمة وتبت وتغيرت ولكن ثمة ابواب قديمة تركتها مفتوحة فمن فضلك امهلنى القليل ن الوقت كى اغلق تلك الابواب ,,لذالك فلا تتركى الابواب مفتوحة من الماضى فمن يعلم ماذا سوف ياتى منها؟


------------------------
ربما ستكبر هي فنمشي سويا
او تعود جنينا يسكنني
جنين لا يكبر
لكنه دافئ مريح و مستريح
واجد نفسي أبكي مواكبة كل تلك التغيرات الحسية التي تتجاوب مع وجود جزء آخر متصل بي

لكني في لحظات كثيرة ....اكون فخورةبتلك الطفلة
---------------------------
ارجوكى الا تتخلى عنها مها يحدث فانتى هيا الطفلة التى بداخلك ....كونى فخورة بها تصيرين انتى بحق

بحق رائعة يا ندى بس صدقينى التدوينة الى فاتت بجد معرفتش اعلق كانت رقيقة اوى

Diyaa' يقول...

تعليق سريع كده تقدري تعتبريه مشاغبة...هبقي أقرا البوست فيما بعد لأني لازم أمشي

الصورة كدبت العنوان بتاع البوست
فهلبس توب المتفلسفين وأقولك ...أحياناً بنعتقد إننا لوحدنا لكن فعلاً إحنا مش لوحدنا وفي ناس قريبة مننا أوي بس مش شايفينهم احنا لأننا مستغرقين أوي في الألم وفي الحزن وكل مفردات الوحدة
الصورة جميلة أجمل من العنوان
وممكن تعليقي ميكونش ليه علاقة بالبوست بس خفت أنسي الملحوظة دي
تحياتي وهعلق تاني بإذن الله لو لينا عمر

vetrinary يقول...

we beeing older
احنا دلوقتى اصغر منواحنا عندنا اربعين سنه
ولما يبقى عندنا اربعين سنه
هنبقى اصغر منواحنا عندنا ستين
عشان كدهمش لازم نفكر فى امبارح
انا عارف انها كانت ذكريات حلوة
والواحد مكنش شايل هم وانها احلى فترة ممكن تتعاش
بس خلاص احنا كبرنا فعلا
عشان كده مش لازم اننا نفكر فى امبارح
امبارح مات
واحنا لسا عايشين
والحى ابقى من الميت

سندباد يقول...

تفتكري ان العودة الي الطفولة افضل ولا الاسراع الي الاخرة

Amyra يقول...

Carol 2002

أعتقد فعلا يا كارول اننا نحمل بداخلنا اطفال او على الاقل أرى ذلك في شخصي

اشكرك يا كارول

تحياتي اليك

نورتي

Amyra يقول...

Rat

je crois bien que oui Rat, je sais que c un travail douloureux mais je me connais assez bien et je ne peux le faire que SEULE; enfin pas tt à fait , je le fais sur le blog
;)))))
MERCI RAT , je serai chanceuse d'y arriver ....

Ravie de ton passage
:)

Amyra يقول...

Linda

أشكرك يا ليندة -عن صدق -كلماتك لمستني

أرق تحية اليك يا صديقتي

Amyra يقول...

Mens

J'étais vraiment ravie de découvrir le votre.
De rien , ce fut un plaisir, merci pour ce passage et pour ces gentils mots, bonne continuation à vous aussi!!!

العفو و حظ أسعد لك أيضا

تحياتي

micheal يقول...

خواطر في منتهي الجمال و تفيض بالاحساس الصادق يا ندي
يا ليت الطفوله تعود يوما بصفائها و نقائها
كم افتقدها

Amyra يقول...

و عليكم السلام ورحمة الله
اولا يا غزالي انا سعيدة جدااا بعودتك..... في مدونين فعلا اتعودت عليهم و انت منهم فمفيش داعي للغيبة الطويلة دي

هههه...هو مفيش احلى من مارسيل كملحن وعازف و لما يغني تبقى ريتا او يوسف او امي او الجريدة بالترتيب بالنسبة لصندوق العجايب اللي قدام يعني هو مبرمج انك لو عملت دونلد للاغنية حتنزلها عندك....مشفتش حاجة مكتوب عليها
download

لو مفيش ..روح للرابط ده

http://arabic.salmiya.net/songs/marcel/

حتلاقي عدد لا باس به من اغانيه

بالنسبة للبكاء يا صديقي فهذا انتقام من حضرتكم
;))))
من كثر ما اسامة بكاني ...عارف الاغنية دي كانت حتتمنع ...و رفعت دعوة ضدها
ما علينا

بالضبط انت عارف اللحظات دي انا لقيتها لما سافرت لوحدي ..حتى ملامحي اتغيرت و انا راجعة والله

بالنسبة للابواب فمش عارفة يا محمد ....ما الحياة كمان تاريخ

اما الطفلة فانت فهمتني ....انا لو قتلتها حاقتل اجمل حاجة فية...يعني انا دلوقتي شخص راشد عندو مكانة اجتماعية و علمية ...و بحب الشخص الراشد ده..لكن الشخص الراشد يمكن يدخلو الرياء انما الطفل لا ....ده ممكن بعد انا اشوفو


اوكي صدقتك و عجبني جداا تحليك هنا و بتنورني دايما يا محمد

:)

Amyra يقول...

ضياء

أنا كمان حبيت الصورة جدااا....و لو قريت التدوينة حتلاقي انها في صميم الموضوع

لا انت اصلا فيلسوف و بتعجبني رؤيتك و علقت زي ما انت عاوز ...ده معناه انك مرتاح في المدونةدي و ده فعلا يسعدني

تحياتي يا ضياء المنور

Amyra يقول...

Vetrinary

عندك حق لكن ممكن مش دي الفكرة الاساسية لازم كمان نتصالح مع الطفل اللي بداخلنا

أعجبني تعليقك

تحياتي

Amyra يقول...

Sendbad

اه فهمت العبرة

:)))

ممكن هو تصالح مع الطفل اكثر من العودة اليه

اعجبتني الاشارة الجميلة

تحياتي

Amyra يقول...

مايكل الجميل

يا ريت على الاقل لا نضيع بعض من احاسيس الطفولة الجميلة... صدقت..كلنا نفتقدها

أشكرك على كلماتك الرقيقة يا مايكل و بسعد دايما بتوجدك
(:
سلااام

Ahmed Rashwan يقول...

ابواب مفتوحة وأخرى مغلقة
الاشتياق لحضن الذات
التوحد مع الطفلة
محاولة لغزو القشرة الخارجية
والوصول إلى لب الشجرة الوارفة

أحمد سلامــة يقول...

انا مش عارف اعلق عليه كخواطر
ولا شعر حر
بس انا هعلق عليه ككلام انساني
خرج من اعمق اعماق قلب انسان
واقول
برافوووووووووووووووووووووو
رائع رائع
ومؤلم ولا ادري لم

Diyaa' يقول...

هو ده عيب العالم اللي بنعيش فيه ..بنكون مجبرين نعيش حد غيرنا وفق قواعد عملها غيرنا ...
لكن فعلاً بنحتاج نكون مع نفسنا أوقات كتيرة وندور علي الطفل جوانا ..لكن تعرفي ..أحياناً بحس إننا مش مدركين إن الطفولة مرحلة ليها جمالها ..والمفروض المرحلة اللي انتي فيها أو أنا فيها ...ليها جمالها برضه
بس لأن الانسان ضعيف فبيحب يهرب من المسئولية ..والضعف ده ورثناه من بيئة مهلهلة وتربية شبه منعدمة
فمفيش غير الكتب ..وغير طفولتنا
من غير مسئوليات
ويمكن كما تخيلتي تكبر الطفلة جواكي وتبقي هيا رفيقة الطريق ...ومن حقك تفخري بيها زي ما هيا هتفخر بيكي لأنك متنكرتيش للبراءة اللي ساكنة جواها ...وبتحاولي تحافظي عليها
عموماً أنا مش شاطر أوي فيما بين السطور ..لكن الاحساس اللي في البوست ده ميتنسيش

متشكر ..أنا فلسفتي الخاصة لسه مكتملتش مستحقش لقب الفيلسوف
وفعلاً المدونة في صميم الموضوع..
تحياتشي ..والبلوج منور بيكي ..

حقى اهرتل يقول...

انا كنت من غير الصحاب صاحب قلق
وكنت عايش ف الحياه ع المفترق
مين اللى قال انك هتقدر تنتفض
من غير ما حد يشد ايدك م الغرق

david santos يقول...

It places fhoto of Madeleine in your bloggue


Missing Madeleine!
Madeleine, MeCann was abduted from Praia da Luz, Portugal on 03/03/07.

If you have any information about her whereabouts, please contact Crimestoppers on 0800555111 Please Help

Amyra يقول...

Film69

هو كذلك يا رشوان فهمتني جدااا

تحياتي

Amyra يقول...

أحمد سلامة

أهلا بك...لا ادري لم تكمل جملتك كنت اود ان اعرف لم ...؟

هي فقط خواطر لست بشاعرة...أشكرك يا احمد على الاطراء

تحياتي اليك

الحصان الأسود يقول...

Hi Nada,

How you doing girl, been some time that we dont talk, i hope that everything is going great on your side, both on personal and professional sides.

Best Regards.

Amyra يقول...

ضياء

انت عارف معرفتش اقول ايه او اعقب ايه على كلامك بجد
لكن بما انك طويل زي يبقى اكيد حتكون فهمتني
;))))
في الذكريات الوحشة و في الجميلة
المهم نتصالح مع الطفل

تحياتي يا ضياء يا جميل

منور

Amyra يقول...

حقي اهرتل

lol
Ok
Ahlan Beek

Amyra يقول...

الحصان الأسود

Hi Lord

things r going.... thx for asking.. :)

Glad to see u here

Mnawar

Best Regards!!!

Diyaa' يقول...

نتصالح مع الطفل ..وماله ...مش عيب ..وأنتي اللي طويلة زيي :))
وأعتقد إني فهمتك
مش ناوية تبعتي ميل بقي !! ولا الأرق والنرفزة بيمنعوكي من الميلات
أخبارك إيه ؟

أحمد سلامــة يقول...

ياااااااااه
دي فعلا من زمان قوي
بس قريتها واستمتعت بيها تاني
كان قصدي بــ
مؤلم ولا ادري لم
يعني مؤلم ولا أدري لماذا
:)
لم بدل لماذا على سبيل الفزلكة يعني
:)
قريت البوست تاني وبرضو عجبني قوي