السبت، 14 أفريل 2007

تاج التاجات و تاج الأميرة

بما أن الإحباط والملل لا يزالان ينتاباني و بما ان الأخبار السارة تتقاذف يوما بعد يوم على مسمعي وفي محاولة للتغير من مودي ..اقترحت على نفسي الإجابة على تاج مبرمج حر و أميرة هانم ورعوشة

قلت يا ندى اهي فرصة تعلمي اخواتك شوية جزائري ...لقيت نفسي و انا برد ابسط في الكلام لحد مبقتش لهجة تتقرى و انا مش عاوزة ادي لجيجي فرصة عشان تبهدلني ..وبما انك يا أميرة هانم مبطيقيش الانجليزي ...ما علينا أو زي مبيقولو عندنا ماعليناش....

بسم الله

هي لو جينا على الاتكيت تبقى:

Ladies First

لكن أنا وأميرة هانم مفيش بينا بروتوكولات

;)


تاج التاجات من مبرمج حر و ارتعاشات


هل تسعد عندما يمرر لك أحدهم تاجا؟

هي السعادة كلمة كبيرة ...لكن انا بفرح بالتغيير و كل التاجات الي وصلتني لحد دلوقتي من ناس بعزها وبحب اقرلها

يعني اجابتي مفهومة

هل مقدار سعادتك أو شعورك أيا كان - عند تمرير التاج لك يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج؟

ممكن .

هل تستمتع عند إجابتك عن أسئلة التاج؟

Yes

هل ترى للتاج أهمية حقيقية ؟

اه مهمة... مش أميرة لوحدها الي عندها تاج...أنا على فكرة عندي تاجين

;)

هل فكرت في عمل تاج خاص لك من قبل؟

No

هل تفضل قراءة أجوبة التاج عند المدونين الآخرين ؟ أم لا تهتم سوى بالتدوينات الأخرى فقط؟

لا بقرى الاجابات على التاجات ات ات

عندما ترد على التاج ما الذي تراعيه أكثر؟

البساطة والتلقائية و التحفظ

;)

إلى من تحرص على تمرير التاج؟

الى كل الي مرروهولي ....تهادو تحابو ولا ايه؟؟؟

;)

هل تحرص على قراءة إجابات من تمرر لهم التاج ؟ و هل تغير إجابتهم للتاج شيئا في ادراكك لهم ؟

اه ان شاء الله حمرر اليوم و حسعد بعدين

;)

هل تلتزم حرفيا بأسئلة التاج ؟

حرفيا...يعني ايه؟؟؟

ما هي نوعية التاجات التي تفضلها ؟

اللي فيها ايس كريم والله

التاج ده اهداء خاص الى أميرة هانم حبيبتي يعني اهديلها بوست تهديلي تاج ....اهديلها تاج أنا بردو هي دي الاصول

:)


تاج الأميرة

SECTION 1 -

Last 1s?

1. last beverage?


نسكافيه مع اني مبحبش الماركة دي

2.last phone call?
خالتي حبيبتي

3.last instant message?
على فكرة انا ملياش قوي او بالاحرى معدش ليا فال
Sms

مش فاكرة اروح اجيب الموبايل و اقولكم ..والله ملقتش الموبايل دورت في البيت و مش عارفة... سيبتو فين

ما عليناش

;)

4.Please call me

????

أنا أصلا علاقتي مع الموبايل مش انتيم قوي عشان يقولي

كلمني بليز

;)

5. last cd played?
والله الاسئلة صعبة يا جماعة .....السي دي هات اللي عندي بتاع دراسة او انسيكلوبيدي ...الافلام و الاغاني انا بجيبهم من

Free Shoping

من النت يعني

كدة يا اميرة-تفضحيني مع المخابرات

6. last time you cried?
امبارح بعدما قريت تعليق

7.last text message?
ملقيتش الموبايل عشان اجاوب

SECTION 2 -

Have You Evers

:1. dated someone twice?

عيب
2. been cheated on?

lol

3. kissed someone & regretted it?
كثيييييييييييييييييييييييييييييير

اصلا احنا شعب بيحب يبوس...لو جم عندنا اهل للبيت لازم نبوسهم وهم داخلين و نبوسهم و هم خارجين و الكبار لازم نبوس راسهم كمان

و انا ...و انا صغيرة كانت عندي حساسية من البوس ده...و مامتي كانت تعملي درس واحنا رايحين نضيف عند اهل أو اصحاب ...بتقولي يا ندى اوعي تكسفيني (تحشميني) بوسي الحاجة فلانية كويس و متنسيش طنط فلانة الفلانية (اصلا ماما تخاف يقولو بنتها مش مؤذبة)

والله كان ده عقاب مش عارفة ليه.. خاصة في الأعياد و المناسبات ياااااااااااااااه .لما كبرت بقى شوية دخلت في تركيبتي الاجتماعية مفيش مشكلة

4. lost someone special?

مش عايزة اقلبها نكد

5. been depressed?

طبعا


6. been drunk and threw up?

انا يا جماعة و انا مسافرة لو روحت لسيوبر ماركت و بشوف ازازة من دول بخاف ......متهيألي حتجري ورايا و لاحتدلق عليا


SECTION 3 -
List 3 Favorite Colors

في ايه؟

لو في العموم

يبقى

الازرق

لو في اللبس البني و الاسود و الاحمر الغامق أي
Garnet


SECTION 4 -

This month have you

1.
Made a new friend?

اه في النت ..الحمد لله

2. Fallen out of love?
انا بقالي فترة اوت ... على مينادونا نلعب ثاني

;)

3. Laughed until you cried?

مش فاكرة اذا حصلت الشهر ده ..لكنها بتحصل معايا

4. Met someone who changed your life?
ماهو عشان

changed your life

دي تحصل .....لازم وقت... يبقى مفيش


5. Found out who your true friends were?
ايه الفلسفة دي ...انا بقول عايزة اريح عقلي

على العموم انا و صحابي لكل منا عالمه و حلقاته و عندنا حلاقات تتقاطع

يعني ساعات ابقى

Out

وساعات

أبقى

In

6.
Is there something you want to tell someone?

May Be

السؤال لسة موصلش لعقلي الباطن والله

7. Would you kiss anyone on your top friends?

اه صحباتي زي عيلتي الحمد لله انهم خلصو دراسة أو هاجرو


8. How many people on your top friends do you know in real life?

All of them

9. How many kids do you want to have?

احم ...بدأنا في الاسئلة الخيالية....يعني على حسب الظروف

10. Do you have any pets?

YEah
قط..... و كل قطة بنجيبها للبيت يا بيقتلها كلب يا بتتسرق أو.... أو ...الاخير اللي مشرفنا ...حالة خاصة مش عارفة اذا كان كلب او قط؟؟؟


11. Do you wanna change your name?

Never

:)

ا12. What did you do for your last birthday?
عادي بقى

13. What time did you wake up today?
تسعة و شوية

14.What were you doing at midnight last night?
كنت على الانترنت

15. Name something you CANNOT wait for?
تعلمنا الصبر في كل وعلى كل حاجة سعادتك ...مفيش

16. Last time you saw your father?
على الغدا...... بابتي حبيبي لو عارف اني فاتحة مدونة و قاعدة اكتب يسحبلي بكرة الاشتراك

:)


17. What is one thing you wish you could change about your life?
دراستي وحاجات ثانية

18.What are you listening to right now?

أغنية أمي الي نزلتها في بوست الصور

و بحب البحر لكميليا جبران

سمعت الاغنيتين و انا برد على الاستجوابين


19. Have you ever talked to Tom?
هو مبيجيش عندنا الصراحة

20. Have you ever talked about someone behind their back?

ايه السؤال ده....بتحصل بالصدفة بس انا بكره قعدات النميمة دي ..دع الخلق للخالق

21.
What’s the last piece of clothing you borrowed from anyone?
????

معتقدش في

22. Who’s getting on your nerves right now?

حجات كثير اصلا ايه هي الحاجة اللي متنرفزش ..
......
؟؟؟؟؟؟

23. Most visited webpage?

Google

عشان انا ببحث على طول ببحث على كناريا تلاقيني بصطاد فيل و جايباه اخزنه في البيت قصدي على الجهاز ...انا بموت في التحميل و التخزين ...معلش احتياط مش عارفين بكرة فيه ايه؟؟؟

المدونات طبعا


24. Coke or Pepsi?
لا دي و لا دي

25.
Mac or PC?
PC

So to whom i will send the tag ????

طبعا لأحمد المبرمج عشان هو صاحب واجب و عمرو منساني في تاج..و ابيتاف عشان هي كمان بعثتلي أول تاج

يعني ده حكم غير قابل للتعديل

اما اصدقائي الثانيين اللي عاوزو..... يقولي اوصلهولو لحد البيت ..قصدي المدونة

ارتعاشات انت عملتهم كلهم لو جاني واحد ثاني مش حنساك يا ارتعاش

I promise

:)

........................

The End


هناك 16 تعليقًا:

Unknown يقول...

يا لهويييييييييييي

لأ
مش واخدة حاجة

وخدي بالك أنا ممكن أقول التاج التالت أو الرابع جاي منين
ها
.....
التلقائية والتحفظ
يعني إيه ؟؟
ماعليناش

الإجابات مسخرة
وخصوصاً
على ماينادونا نلعب تاني
هههئ هئ ههههئ
هو اللي إنتي كاتباه ده جزايري ؟
هنهزر ؟

moahhhhhhhhh

Unknown يقول...

نسيت أقولك
الكمبيوتر بعافية شوية
بس بسيطة
يادوب مش عارفة أفتح الماسينجر
الله يخرب بيت الكوكيز والكحك أبو عجوة

سلااام ياقمر

آه
واخده بالك من قمر دي ؟؟
ها

أحمد يقول...

هاااااااااااالووو

مساءك محفوف بالورود و الياسمين

كيف حال ندا الجميلة؟؟

بما أنك بتفرحى بالتاجات , عندك مانع ابعتلك تاج بكرة او بعده بالكتير ان شاء الله؟؟
هههههههههههههه


وخدى بالك بقى من المخابرات عشان موضوع ال
Free Shoping
هههههههههههه

ممكن نتتطفل عليكى ونسألك فين التعليق اللى عيطتى لما قريتيه

تاج الأميرة فيه كام سؤال كده بدور على اجاباتهم كل ما اشوف التاج ده , زى السؤال بتاع "توم" والسؤال بتاع "ماك ولا بى سى" , واحد بس اللى لقيته قال ماك لغاية دلوقت

وطبعا شكرا على أنك مررتى التاج ليا , أشكرك يا جميلة

ثم احباط و ملل ايه بقى اللى عندك , ده التاج كله فرفشة , ربنا يسعدك على طووووول

Amyra يقول...

أميرة هانم

الهدية لا ترد ...حتخديها حتخديها

اه تقولي التاج الثالث و الرابع .....عارفة انك مش حتقولي
التحفظ يعني اخلي خطوط شخصيتي سايبة مش محددة
ما هو انا جاوبت مصري حاولت ارد جزائري معرفتش من كثرمبسطت حرقت اللهجة على بعضها
أه ممكن ينادونا ليه لا؟؟؟؟

************
الف سلامة على الكمبيوتر ..ما انا قلتلك تعمليلو ايه
;)

مفهمتش اخد بالي من قمر ليه؟؟؟

ارجعي و فهمني بما ان المسنجر عندك مبيمشيش ...أحسن ...كلمي جوزك ...بلا مسنجر بلا جمنزر

:)

Kiss

Amyra يقول...

مبرمج

اهلا أحمد ..أنا الحمد لله انت عامل ايه؟

لا مرسي ..مفيش تاجات بعد اليوم

;)
اه المخابرات حيجوني حيجوني ...ملياش دعوة اقولهم اصدقائي المبرمجين هم اللي علموني

لو قلتلك ايه هو التعليق حيتلخبط مودي من ثاني صدقني


بالنسبة للسؤال بتاع ماك و بيسي مش كان لازم يقولو ماك ولا ويندوز؟

و مين توم؟ تعرفو انت؟
:)
لا شكر على واجب يا أحمد ...مش حتهرب من التاج
;)
يا رب
ويسعدك يا رب و يسعد الجميع


تحياتي

Unknown يقول...

إيه حكاية كلمي جوزك كلمي جوزك
مش فاهمة
هههههههه
زوجي العزيز عنده شغل
وأنا كمان بصراحة
بس ماروحتش
علشان إمبارح قضيته فُسح وسيما
والنهاردة أرتاح في البيت بقى

المهم
القمر
مش فاهماني ؟
o k
واحدة بواحدة
لما الماسينجر يشتغل نبقى نشرح لبعضينا

moahhhhhhhh

Amyra يقول...

ok Amira

عشان كدة رايقة امبارح فسح و النهار ده مفيش شغل و عايزة البلد تنهض
ههههههههههههههههه

اوكي واحدة بواحدة عشان انا مفهمتش بحاول بس مفهمتش

ايه علاقة القمر بيا أنا شخصيا يكون قريب من كوكبي ولا ايه؟

على العموم يا خبر النهار ده بفلوس بكرة يبقى ببلاش

سلام يا أموووووووورة
ها

أحمد يقول...

بصى يا جميلة الجميلات

الويندوز نظام تشغيل من العديد من الأنظمة اللى بتشتغل على البى سى لكن ماك اجهزة قائمة بذاتها اسمها ماكنتوش مش بيتحمل عليها غير نظام ماكنتوش وعلى فكرة دلوقت ممكن نشغل نظام ماك على البى سى بس لازم البروسيسور يكون فيه خاصية معينة

بس فهو لما بيسأل "بى سى ولا ماك" , بيسأل عن نوعين اجهزة مش نظم تشغيل

اجابة سؤال توم ده بتبقى لذيذة
ههههههههه
يعنى مثلا قريت مرة اجابة بتقول
وااااااااااو , توم كروز
هههههههههههه
واجابة تانى بتقول
"مين ياختشى"
ههههههههههه

طيب يا ستى هنجاوب حاضر
(:
تحياتى يا ندا

Amyra يقول...

ياااااااااااه انا جميلة اوي كدة ومش واخدة بالي ....مرسي على ذوقك يا أحمد..انت اللي جميل

اوكي ححاول اطلع الشرح بتاع الماك والويندوز من الهاردوار للسوفت وار بتاعي و ربنا المعين

يبقى توم مبيجيش عندكم انتو كمان
;)

مستنية اجاباتك

تحياتي يا أحمد

غير معرف يقول...

ماليس دعوه....ماليــــــــــــٍس دعوه...انا عايز تاج....

مش عارف ليه اجاباتك مقتضبه يا ندى؟...حكّي يا بنتب...حكّي بزاف بزاف :)

Amyra يقول...

رعوشة

ليه مقتبضة دي؟؟؟؟ و بزاف ؟؟ مفهمتش والله... ارجع يا ابني فهمني

اعملك ايه انت جاوبت على كل التيجان
;)

غير معرف يقول...

بقولك اجاباتك صغنونه..و بقولك حكّي=قولي حكايات=ارغي شويه...
حكّي بزاف=ارغي كتير بالجزايري اللي انا معرفوش :):)

Unknown يقول...

نـــدى

روحي الحتة دي وقوليلي رأيك

http://nazra-30.blogspot.com/

تحياتي لعظمتكم

Amyra يقول...

رعوشة
اجاباتي صغنونة كل الكلام اللي كتبتو و تقلي صغنونة .... لو بالجزائري انا قلت كلمتين هما معليناش و حشمتيني

لو على اللهجة عندنا مليون لهجة في البلد يعني كل مية كيلو تقلب اللهجة
اوكي رعوشة حعلمك شوية لهجات من بتوعنا في الايام القادمة

انت تأمر

:)

Amyra يقول...

اوكي أميرة

حروح وقولك

علم و سينفد
:)

мїяάЖάгїм ™ يقول...

Dear Nada, thanks first of all for asking about me, this means a lot.. appreciated ya ostaza Nada
Actually I had a couple of commitments the last week that prevented me from following up, replying to comments & updating my blog..
But there is another reason for which didn't worry a lot about replying to the comments that friends left to me: as a matter of fact I'm just speechless after what you said. It was simply perfect & left no room for me to add anything
Anyway I'll by tomorrow or aftertomorrow inshaAllah
take care

Salam wa Ra7ma from Cairo