الثلاثاء، 3 أفريل 2007

ذكريات وذكريات


أكره أن استسلم للكآبة وعادة ما يجتاحني ذلك الإحساس بالعجز الذي ينمو يوما بعد يوم إلى أن يتحول إلى طوق يؤدي إلى الاختناق

دائما في صندوق الذكريات .نجد أحداثا تضحكنا وحتى الأحداث المأساوية في ماضييا أصبحت تضحك حاضري

عادة الأعياد المحدثة لا تعني لي شيئا عيد الحب...عيد الشجرة...عيد الحجرة ...عيد الأم...حتى عيد ميلادي ..لا يعني لي شيئا معينا فقط تلك مناسبات للاحتفال وتذكر الآخر ...وبما أن الحياة قصيرة .و الهموم كثيرة .فإننا نحاول اغتنام أي فرصة للفرح ...لكني أريد ان أكتب شيئا لنفسي..كان اهدي نفسي شيئا بمناسبة عيد ميلادي القريب

ارتعاشات-شوف انا بجيب سيرتك للمرة الثانية أهو- يمتلك طريقة في الكتابة تجعلني أضحك من كل قلبي ...تدوينته

ساهمت في رفع روحي المعنوية..انت الذي ستضحكك الآن. في اخر تعليقك على الفرنصاوي أضحكتني ايضا.في الحقيقة في رأسي كوكتيل من اللغات واللهجات ....الحمد لله انك لا تسمعني اتكلم...وحتى عندما أفكر فاني أفكر بثلاث لغات...اما اللهجات فالجهوية في بلدي احكمت وجود عدة لهجات ....لا اتقنها كلها لكني اتقن بعضها..جدتي ام والدي و جدتي أم والدتي تتحدثان لهجتان تكاد تكونان متباينتين...في عيد ميلادي الرابع وأنا جالسة وإحداهما على يميني و الثانية على يساري كنت أحول وجهي تارة لأكلم جدتي الجميلة بلهجة و تارة لأكلم جدتي الكونتيسة بلهجة مختلفة...وبما ان الموقف كان كوميديا للغاية للحضور فقد أخدوا صورة تذكارية له

إخواني و أصدقائي من مصر ..من بينهم الكثيرون الذين لا يصدقون باني لست مصرية ..يقولن ان لهجتي تطابق لهجتهم بالضبط

الظريف هو اني لما ذهبت الى تونس وهي دولة قريبة ولهجتها العربية قريبة من لهجتي لكني لم أفهم شيئا من حديث الناس ...لدرجة اني فعلا اصبت بالاحراج....هذا فهرس الكلام

فهرس الشكل:

لا ادري لماذا يصر الناس – ومن بينهم انا—على تشبيه الناس بالناس ..كأنها طريقة لوضع الناس في خانات و تصنيفهم

المهمة كانت صعبة في تصنيفي ...أولا شكلي..شبهت بكل الناس....من المشاهير وغير المشاهير...وتشابيه يعني لا علاقة للواحدة فيها بالأخرى...يقال اني اشبه جوليا بطرس ..ويقال بسمة وهبة ..في باريس استوقفني شاب في معهد العالم العربي ليقول لي اني اشبه الملكة رانيا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وايام بعد ذلك يلتبس شاب عربي صغير و يعتقد اني فعلا الملكة رانيا؟؟؟ حتى

هبة اختي الصغيرة تقول دائما ان شكلي يتغير بشكل رهيب...وهي ملاحظة الى حد ما في محلها... فلوني يفتح ويغمق ووزني يتضاءل ويتزايد ..لكنه ..شكل عربي من غير لبس....في البرتغال قالت لي صديقتي البرتغالية الغالية اني اشبه البرتغاليات جدا.....اعتقد اني لو ذهبت الى كوردستان سيقولون اني اشبه اهل كوردستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تذكرت تدوينة توتة الجميلة و حديثها عن

المرايا

. ...كيف ارى نفسي ..

فهرس طريقة التفكير:

اما عن طريقة تفكيري فلا زلت لغزا محيرا للكثير ....أذكر لما اصطحبني والدي العزيز الى مكتبة صديقه ليشتري لي قصصا للاطفال كان سني يترواح ما بين الثامنة و التاسعة.....أصررت يومها على ان اقتن كتبا من سلسلة شكسبير كانت قد اصدرتها دار نشر لبنانية..والدي كان في غاية الاحراج.....اعتقد ان ابنته تهذي...و انا اصريت و صديقتي التي تكبرني بعامين اشترت قصة بالصور والألوان على الغزالة و الاسد.....منذ فترة وجيزة تذكرنا هذا الموقف انا ووالدتي و ضحكنا

فكري الذي يبدو احيانا مثاليا وفي نفس الوقت لا يخضع دائما لقولبة المجتمع ... هو ايضا عقلاني جدا وفي نفس الوقت حالم

بعد ثمان وعشرون سنة عشتها انا وندى سحبتني و سحبتها .... اعتقد أننا الآن استطعنا إلى الوصول الى تعلم أن نمشي سويا....


هناك 38 تعليقًا:

غير معرف يقول...

و انا لما لقيته بيلي ان البلوج لناس معينين صعبت عليا نفسي..:)..قلت البنت زهقت خلاص و قفلت بلوجها عليها..
كمان عاز اقلك كل سنه و انت طيبه بالفرنصاوي..joyeux anniversaire..زي البرنامج بتاع صميده ما طلعهالي بالظبط...
و كمان بجد قى انا مش مصدق انك مش مصريه...اصل مش معقوله ده اني رديي على كومنتي لصعيدي بكومنت أصعيد منه...:)..انتي اتصلتي بصيق...
بس تصدقي فعلا الواحد لازم ما يجي عيد ميلاده يشييل اللون البمبي و يحط لون اسود تعبيرا عن الضلمه اكيد بس با ريتكنتي حطيت شعاه نهفها...
انا مكنتش بضحكبس يا ندى انا كنت طاير من الفرحه و لله...اسمي مرتينفي توبيكين ورا بعض..ده مرها ما حلت اول مره مدون يكتب اسم مدون مرتين متتاليتين على التوازي...انا دخلت جينيس اكيد...
بس ايه لحلاوه ديه..يا خساره و الله ولا اني صغيرشويه كنت جي الجزاي على طول ;)
بجد كل سهو انت طبه و صدقيني لما بدخل المدونه ديه بحس اني في بلوجي الشتوي..:)
كل سنه و انت طيبه يا ندى

bani-adam يقول...

نحن نشبه الاخرين,لأننا في النهايه,بشر.
و نحن نضع بعضنا البعض في خانات,لنوهم انفسنا باننا نستطيع فهم الاخرين, عاده بشريه.
الافكار قد شدتني.
كل عام و انت بخير.

أحمد يقول...

السلام عليكم

أزيك يا ندا وإزاى اخبارك؟

النهاردة الصبح جيت أقولك على التاج لقيت المدونة مقفولة قلت أكيد أنت بتغيرى الثيمة ولا حاجة

ذكريات جميلة , وأخر سطر حلو أوى على فكرة

мїяάЖάгїм ™ يقول...

First of all let me thank you for the invitation. I visit your very nice blog really with pleasure.
But I'm wondering how come you are not egyptian?!! your arabic language & writing stile are amazing... CONGRATULATIONS
تعرفي اني انا كمان عمري ماحسيت ان ليوم ميلادي اي اهميه لدرجه اني احتفل بيه؟ وانا طفل كان اهلي بيحتفلوا بعيد ميلادي مثلي كمثل بقية الاطفال ، ولن انسي ابدا جدي رحمه الله الذي كان دائما ما يتكفل بالتورته ، وكان دايما يحب يرسلني انا شخصيا لشرائها ، ذلك ان لم يصطحبني بنفسه ، كانت ايا جميله جدا
اتذكر اخر عيد ميلاد احتفلت به كان في وجود والدي رحمه الله ، كانت اخر سنه احتفل فيها بعيد ميلادي هي سنه وفاته ، وعندما حل العام التالي وكان قد مر علي وفاة والدي ما يقرب من 10 اشهر لم ارد الاحتفال به وظن الجميع انه حزن دفين... مش عارف
مع مرور الوقت ترسبت داخلي قناعه تامه ان يوم ميلادي ليس من الاهميه بمكان حتي احتفل به ، فانا لست عبقري زماني ولم افعل للإنسانيه شيئا يذكر في حياتي لدرجه ان يتحول هذا اليوم الي احتفال (اتمني ان يحل ذلك اليوم طبعا) ، ولكن ان لم يتغير في الامر شئ سأظل علي عادتي في الا ان اعطي لهذا اليوم اي اهتمام
الانطباع الذي تملكني عند قراءة البوست: جميل وعميق ، قراته مره تلو الاخري وفي كل مره تملكني نفس الشعور ، رغبه شديده في رؤيه الملكه رانيا :))
اثرت الكثير من الفضول حولك يا ندي بهذه التدوينه الرائعه
تحياتي

غير معرف يقول...

ندى..انا عايز اطلب منك طلب و الله..ممكن يا ندى حتى لو مبتهتميش ب عيد ميلادك و مبتحجبيش الاحتفال بيه..على الأقل ميكونش مناسبه للحزن...انا كنت بهزر لما بقلك مضلمه عشان الشمع ..بس بجد يعني..فين ندى البمبي المبسوطه و والله انا ببقى مبسوط لما احسك مبسوطه و الله...
و بالنسبه للغات يا ريت اشوفك بتتكلمي..عموما انا كده اطمنت :)..عندي بيت في الجزاير :):)..بس تستضيفيني لو جيت ..:)...و انا هتعلم فرنصاوي..:)

Amyra يقول...

ارتعاشات
lol
يا ابني انت بتموتني من الضحك ...أها انت تعرف بيلي ؟؟ منين؟اقولك حاجة ارتعاشات اناالصبح جات على بالي احرق المدونة.وبعدين جاهدت نفسي عشان معملش كدة...قلت اقفلها علية بعدين نشوف..
بعد الظهر فتاحتها بالدعوات وانا ملقيتش اميياك عشان ابعثلك دعوة...انت غامض
Monsieur Eret3achet
;)
وانت طيب ارتعاشات مرسي و كمان جبتها صح
Joyeux Anniversaire!!
أنا مش طايقة أقرى حاجة تجيب الاكتئاب خالص و تدويناتك بافعل تجيب الابتسامة والله

تحياتي ليك وبشكرك بجد

Amyra يقول...

bani Adam

أهلا بيك
تلك حقيقة...نحن نوهم أنفسنا ...أشكرك على المعايدة وأنت بألف خير ان شاء الله

تحياتي

Amyra يقول...

مبرمج حر

أهلا أهلا بأصحاب اليوقا وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أنا الحمد لله اتمنى انك تكون بخير

والله مش عجبني حتى الثيمة دي...ورحت عند
final sense
والمشكلة في الثيمة بتاعهم اني معرفتش أضيف عليها حاجة لا روابط ولا أي حاجة.قلت أقلبها أسود شوية
:)
ان شاء الله حعمل التيجان كلها لحد ما أتوج أميرة
;)

اشكرك على تعليقك وعلى كلماتك يا أحمد

تحياتي

غير معرف يقول...

يا ندى ايميلي اهو عشان لو جتلك اي افكار شريره من ديه:)..و الله انا قلت كده تلاقيها ملقتش ايملي حتى لو شفتي بروفيلي دلوقتي هتلاقيني حطيت..
الايميل:ert3asha@gmail.com

maged stephen يقول...

كل سنة وأنت
ندى

Amyra يقول...

Karim

The most important when you write is not how long time you have spent on the blog sphere but the style of your writings is that which made the difference, therefore even if you are new, you have a very personal style
I think that the resemblance is that Algerian peoples have like the Egyptians peoples the sense of humour, They Can laughing even in the most difficult moments

I Have other very comic moments in my life and in my TRAVEL , can be I would write them afterwards.
Ohhhhhhhhh you can be sour that I am not as pretty as the lovely Queen Rania, nevertheless it seems to me that with time my face acquired
A serenity it’s all
In Algeria one often compares with Besma Wahba in Europe I found easier to have a beret on my head than a scarf, because the islamo phobia full sound there, especially in Portugal, it ‘s that which made peoples unable to give me a nationality, I intrigued people, even in the district of Montmarte two painters asked me to pose for them with my hat?????????

For stereotypes, I have really an allergy compared to that, I think that the religion and spirituality are rather personal; and that the culture does not have limit, it is not because I am Moslem and that I love my religion that I must adhere to obtuse and dark ideas who hardly displease me and who try to separate people even in the same country on selective criteria’s, this is Islamic tolerance ant this is respect, and I never choose my friends on religious criteria, I love nevertheless people which respect my freedom to believe and practise, honest people and people who have principles


الله يرحم والدك وجدك و يسكنهم فسيح جنانو يا رب
كريم ان شاء الله تكون عبقري وممكن انت عبقري و مش عارف بس
;)

ذكرياتك مع جدك جميلة جدا...ممكن أنت بدأت تربط لا شعوريا عيد ميلادك مع حزنك على وفاته
ممكن
سعيدة جدا برأيك في التدوينة...المؤسف اني لا اعرف ان اكتب الا لما اكون حزينة كل تدويناتي المفضلة كتبتها و انا منزعجة من شيىء ما
والله انا مبشبهش رانيا اطلاقا ...الناس هياللي بتشبه وفي مليون شبه اخر ...انا فقط اختصرت في ثلاث ...أظن انا الاورا
الشخصية لي تؤثر في عقول الناس فيرونني كما يريدون
لكني بنت عادية جدا على الاقل شكلي عادي جدا او على الاقل تلك أنا كما أراها

تحياتي اليك و اتمنى دوام التواصل

Amyra يقول...

ارتعاشات

انت قلت انك حسسني زي اختك والله انا كمان حشاك زي اخويا ...اوكي ححاول يا ارتعاشات...عشان عيونك ححاول...و طبعا أهلا بيك في الجزاير في اي وقت طبعا..وممكن انا حجي لمصر بالطيارة زي مقلتلك وادور عليك في كلية الطب على ثالث شجرة يمين

أشكرك بجد..واوكي شكرا كمان على الامييل ربنا يخلييك يا ارتعاشات انت طيب قوي قوي قوي
gawe gawe gawe
ههههههههههههه
واوكي حفتح مدجونة من اجل تعليم الفرنساوي...نبيذ كمان نفسها تتعلم فرنساوي
;)
تحياتي يا خويا
:)

Amyra يقول...

ماجد استيفان

أخيرا...
وانت ماجد يا ماجد
وتحيا الحرية

;)

Unknown يقول...

ندى

الكلام طار
عمّالة أقول هاقولها و هاقولها
كُله طار
مااااا علينا

مش فاكرة حاجة من اللي كُنت هاقوله
غير جملة إنتي قولتيهالي
المدونة معملتلكيش حاجة
يا سلاااااام
ماشي يا ندى
وماااا علينا

bonne anniversaire ma chere Nada

أوعي تصدقي
صديقك الفرانكفوني باسم هوا اللي غششني
وماااا علينا

كل سنة وإنتي طيبة
ومتسقة مع نفسك ومع بعض الآخرين
ومختلفة مع آخرين لا يعجبهم إختلافك

تحياتي

غير معرف يقول...

ياصباح الاكتئاب
أســـــــــــــــــــــــــــــــود

تيجلى فى الاميل وتقوليلى غيرى الاسود
وادخل تانى يوم الاقيكى مسوداها

حسبى الله ونعم الوكيل فى حالات الاكتئاب واللى بيجبه واللى سببه
واللى بيستسلمله
هه
سمعتى دى
اللى بيستسلمله

Unknown يقول...

معلهش يا ندى

أنا عارفة طبعاً
إنه لا يُفتى ومبرمج حر في المدينة
بس أصل أنا مدونتي تييمة من
final sense
وقادرة أحط كل اللينكات والحركات وشطة ولمون كمان بس بطريقة مختلفة وده عن طريق إعادة ترتيب
HTML
والموضوع بسيط
إنوي إنتي وأدينا معاكي
أؤمر يا قمر

moahhhhh

lastknight يقول...

كل سنه و انتى طيبه يا ست الكل

حائر في دنيا الله يقول...

نحن نحتاج لأن نفهم أنفسنا أكثر ما نحتاج ان يفهمنا الآخر
لأنه في رأيي هذا الآخر يحتاج فهمنا هذا وموقفنا من أنفسنا ليبني عليه فهمه وفكره هو

جميل جداً طريقة سردك للموضوع

وكل سنة وانت طيبة وبكل الخير والسعادة والهنا
وراحة البال

مع تحياتي

hosnysoliman يقول...

ندى
كل سنه وانتى طيبة..وياريت بقى تحطى الايميل بتاعى هنا علشان انا لازم يكون لى تواجد ومشاركة فى هذا اليوم العظيم

غير معرف يقول...

مبرووك الشكل الجديد
البت أميرة ظبطتك هه
;)

صباحو قرررر

غير معرف يقول...

العزيزة ندى
>كل سنة وانتة طيبة..يوم عيد الميلادتختلف وجهة نظر كل واحد منا فيه..هو عامل زى الزجاجة او الكوب الذى به بعض الماء..البعض ينظر الى ما بقى منه فى الكوب بامل والبعض الاخر ياسف على ما فرغ منه وهناك طرف ثالث وهو ماندر وهو الذى يحمد الله على مافات ويامل ان يكون ما هو ات افضل مما فات..وانا ارى ان وجهة النظر الاخيره تاتى من قدر اليقين على ذات الله والايمان بالقدر وهى درجة من درجات الايمان..وانى ارى ان كل يوم يمر علينا هو مولد جديد..باعتبار ان الاتى مجهول وغير معلوم..وعليه فيوم الميلاد وتذكره سنويا ليس من الامور جوهرية الاعتبار ولكن الاعتبار كل الاعتبار هو بكل لحظة من لحظات الحياة..اذكر حكمة علمها لى والدى رحمة الله عليه اذ قال""ما من شىء يمر عليك فى هذه الحياة الا وله حكمة واعتبار حتى طرفة العين..فاذا اجتهدت فى استخلاص حكمة ما يمر بك من احداث ونسبته الى قدر الله فسوف يلهمك الفهم والاعتبار""
>وعليه فان يوم
>ميلادك هو كان بالامس واليوم وغدا باذن الله..واذا كان الرضى بالقدر من الايمان فلا محل للاكتئاب او الهم ولكن علينا ان نسعى للسعادة بزيادة القرب من الله فهى السعادة.فاسعدى بايامك ولا تجعلى للحزن والاكتئاب سبيلا اليك.اطيب امنياتى الطيبة الى من زادت سعادتى بمعرفتهاونسال الله ان يجعل كل ايامك سعادة وهناء


الأستاذ حسني سليمان

Amyra يقول...

أميرة الجميلة

والله انا ساعات الكلام عندي بيطير واقول خلاص مش حعلق...هههههههه

اوكي ماشي ..ما علينا ...ما علينا
Merci ma chère Amira

دي سهلةمتحتاجش ترجمة من صاحب المدارت
;)

وانتي طيبة يا رب و يسعدك و يسعد أيامك يا أمورة

*************
لا افتي يا أميرة..اناشدك من موقعي هذا ان تفتي

;)
ااااااااه ..جيتي على الوجع ...اعادة ترتيب اللي اسمو ايه ..انا جربتها اول مرة فتحت مدونة من شهرين او أكثر ...المهم عملت نفسي ابو العريف ...ودخلت مواقع تفهمني الحاجات الكبيرة دي.و بدأت اشخبط والخبط في
HTML code
لغاية مالمدونة أصبحت لا تصلح لشيء
هههههههه
مرسي على المساعدة يا امورة انتي فعلا قمرايا

moahhhhhhhhh

Amyra يقول...

نبيذوووووووووووو

صباحك انتي اللي عسل..اه عندك حق ادعي علية و قولي حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا ندى
;)
***********
لا أميرة لسة مورتنيش أسرار المهنة انا بس كنت بجرب و اشخبط لوحدي

الله يبارك فيكي مع انيرجعت للثيمة السودا...بس البامبي عندك طالع حلو..حتى الكلام اللي بتقوليه معدش يخوف

;)

لازم نسال أميرة على دلالات الألوان دي...شوية ثقافة مضرش

;)

Amyra يقول...

lastknight

مرسي يا فارس و انت طيب و بصحة وسلامة..متكتبلنا حاجة رومانسية يا فارس حرام عليك..قرفنا من النكد شوية استراحة

:)

Amyra يقول...

حائر في دنيا الله

اي انسان له فضول في المعرفة و الثقافة ستجده يبحث عنهما و ساعات يتناسى نفسه في خضم البحث و التجارب و الصراعات..ربما كانت تلك حياتي دوما شغف للمعرفة...اما الناس التي تسير على عجلة المجتمع فستجدها اكثر اتساقا معه حتى ولو كان يهذي...ساعات احسدهم على ذلك يا حائر

المهم الحمد لله أننا نكبر و مع الوقت شخصيتنا تكمل ونتحكم في زمامها..ونحدد اولوياتنا .. واعتقد اننا في هذه المرحلة نصل الى الاتساق و التناسق مع النفس...كأنك تصبح صديق نفسك وذاك شعور جميل ومريح

أشكرك يا حائر و انت طيب يا رب و دايما مكافح و ان شاء الله لا بد لليل أن ينجلي

تحياتي اليك .

Amyra يقول...

استاذي حسني سليمان

أشكرك جدا على الامييل و قد نشرته

أستاذي كلامك جميل جدا بالفعل تلك فلسفة حياتي أنا أعيش الحاضر وامل في مستقبل سعيد وحتى ان لم يتحقق فاني سأحمد الله...أنا انسان و اعترف بهفواتي ..احاسيسي قد تقودني ساعات الى التشاؤم والاكتئاب لكنني يا استاذي من طين المناضليين ...و ما كتبه ربي لي فتلك حياتي ...لكن مع العمل و دائما الرغبة في تحسين الاوضاع

"ما من شىء يمر عليك فى هذه الحياة الا وله حكمة واعتبار حتى طرفة العين..فاذا اجتهدت فى استخلاص حكمة ما يمر بك من احداث ونسبته الى قدر الله فسوف يلهمك الفهم والاعتبار""

بالفعل هذا هو الكلام ..رحم الله والدك والهمنا جميعا الحكمة والميزان يا رب

اشكرك يا استاذي على كلماتك الرقيقة ..حضرتك فعلا فنان لهذا تستطيع الاحساس بالاخر...وحضرتك طيب وبصحة وسلامة وابداع يا رب

تحياتي الخالصة

tota يقول...

ندى
بما ان السنين بتعدى وانت بتدينا كل يوم شكل ولون جديد زى سميرة سعيد ماقلت
اثبتى على صورة واحدة بقى لغاية لما الفلاش يشتغل ونلقط صورة ونكتب عليها ندى فى ابريل 2007
وكل سنة نعمل نفس الموضوع ونعمل البوم صور كبير للمتغيرات

اظن يا ندى كل واحد بيشوف الناس زى ما هو حابب وحسب درجه حبه ليهم وحسب حالته النفسيه وكمان حبه للمشبه به حتى احنا بنشوف نفسنا فى المرايا حسب مودنا وحالتنا النفسية

الا الاشخاص الحيادية اللى بتشوف بس الشكل الظاهرى

هقولك ان شاء الله كل سنة وانتى طيبة ومين هيجيب التورتة
تحياتى

مجهول يقول...

وتعليقي جه بعد تعليق توتا
يا سلاااااااااااااام
كل سنه وكل شهر وكل يوم وكل ساعه وكل ثانيه
وانتي طيبه يا ندي
وكل سنه وكل لحظه تعدي عليكي
تحسي بجمال حياتك
ذكرياتك ومستقبلك وحاضرك
ولولا ذكرياتنا ما كنا اصلا

تحياتي ومبروك عيد الميلاد
وعايز حته تورته
بس شيكولاته
ماشي

Amyra يقول...

توتة
اه ..انتي يا توتي جبتي من الاخر بما ان السنين بتعدي والايام بتعدي ولو ربنا كتبلنا عمر في البلوجسفير يبقى شوفي من غير لف ولا دوران انا كل يوم اروح للمدونة بتاعك الاقي اليكم يا من احب و احترم واحنا كمان بنحبك ونحترمك جدا . يبقى ان شاء الله انتي حتجيبي التورتة و انقطع الشريط عندك مرة ثانية ولا قلتي ايه؟

فيما يخص الألوان ...والله مش عجبتني ثيمة .مفيش واحدة ادخل فيها و تعطيني احساس متسق مع فكري و فكرة المدونة فمعلش على أمل الاقي واحدة اثبث عليها و انتي خذي الصورة بس من زاوية كويسة عشان عايزة اطلع حلوة
;)

بالظبط الناس بتعمل اسقاطات شخصية لشكل ولعقلية الاشخاص و في شعوبنا العاطفية ناذرا ماتجدين أناسا حياديين

وانتي طيبة يا توتة
تحياتي وزي ما قلت لحائر ولا بد لليل أن ينجلي

Amyra يقول...

مجهول المعلوم

شفت يا سلام يا سلام

أشكرك يا محمود وانت طيب يا رب

أما التورتة فانا طلبت من توتة تجيبها ...وأنا بالانتظار
أوكي شكيولاتةأنا كمان بحب الشوكولاتة في كل حاجة
Especially dark chocolate

مرسي مجددا

تحياتي

maged stephen يقول...

أخيرا دى بتاعتك فى الكومنت بجد حسستنى بالذنب لكن انا فعلا باتابع كل ما تكتبيه وبعت لك ايميل يحوى هذا المعنى وطبعا أشكرك على الرد
صدقينى لم أكن فى حالة تسمح بكتابة تعليق
فقط أرجو أن تصدقينى
أوعى تزعلى منى

Amyra يقول...

ماجد استيفان

لا زعلت ولا حاجة يا ماجد بس كنت اتمنى اشوف تعليقك عندي

اتمنى تكون بخير...وسعدت فعلا بتواجدك في مدونتي

تحياتي
:)

غير معرف يقول...

ندااااااااااااا

كل
سنة
و
انتي
طيبة

يللا
حالا
بالا
حيوا
ابو الفصاد
حيكون
عيد
ميلاده
الليلة
اسعد
الاعياد
فليحيا
ابو الفصاد


Joyeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuux
Anniversaaaaaaaaaaaaaaaaaaire

:))))))))))))))

انا جبت التورتة معايا
يلا
اتمني امنية
:))))))

Amyra يقول...

ابييييييييييي

انا امبارح كنت قافلة البلوج بس دورت على اميليك و بعثلك دعوة

merrrrrrrrrrrci epiiiiiiiiii

مرسي على التورتة...وكمان شوكولاتة...عرفتي منين؟؟؟
:)

مممممممممممممممممممممم أمنية أمنية....
خلاص لقيت بس سر

;)

مهندس زراعي يقول...

جميله يا ندا

ربنا يوفقك

ويسدد خطاكِ

تحياتي القلبيه لكِ

Amyra يقول...

مهندس زراعي

أهلا بك

أشكرك يا مهندس على التعليق وعلى الدعاء الجميل
يا رب

تحياتي اليك

غير معرف يقول...

يا عم عيد ميلادك..و الله كل ما افتح امنّي نفسي اني هلقيكي مغيره اللوانات ديه....بس برضه مفيش فايده..عنديه من صغرك...فكره من 25 سنه لما قعدت اقولك متخرجيش يا ندى..متلعبيش مع نسمه..بلاش يا ندى...بلاش...و ساعتها اتخنقتوا مع بعض لحد ما جيه عمو محمد و صالحكو..عنديه من يومك
:):):):)
انا بس حبيت اصبح

Amyra يقول...

صباح الخير يا دكتور

مفيش لون عاجبني أعمل ايه؟
عندك حق دماغي ناشفة أهمل اية..أنا من برج الحمل
:)